» اجتماعی » واکنش دانشگاه علوم‌ پزشکی آذربایجان غربی به یک شبهه
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
از شایعه تا واقعیت؛

واکنش دانشگاه علوم‌ پزشکی آذربایجان غربی به یک شبهه

خرداد 8, 1402 30

روز گذشته خبری با عنوان "تخلف داروخانه بیمارستان امام ارومیه در نسخه بیمار" در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که دانشگاه علوم پزشکی جوابیه صادر کرد.

به گزارش حرف رک؛ روز گذشته خبری با عنوان “تخلف داروخانه بیمارستان دولتی امام اورمیه در نسخه بیمار سرطانی” در خروجی رسانه‌ها قرار گرفت.

رسانه‌ها با منتشر کردن تصاویری از این تخلفات نوشتند؛چند تخلف آشکار داروخانه بیمارستان دولتی امام خمینی (ره) تنها در یک نسخه بیمار سرطانی.

رسانه مدعی شدند؛ در نسخه اولیه ۲۲ ویال داروی فلوئوروراسیل ۲۵۰ ( مجموعا پنج هزار و 500 میلی گرم) تجویز می‌شود.

این دارو در بیمارستان امام با تنظیم اشتباه دوز بصورت چهار ویال فلوئوروراسیل یک هزار و دو ویال فلوئوروراسیل ۲۵۰ به بیمار تحویل می‌شود.

تذکری به بیمار در خصوص تهیه بقیه دارو داده نمی‌شود و گفته می‌شود کل داروی مورد نظر در نسخه ارایه شده است.

بدیهی است بیمار یک هزار میلی‌گرم فلوئوروراسیل باقیمانده از برنامه شیمی درمانی خود را که داروی اصلی است، دریافت نخواهد کرده است.

تمامی داروی فلوئوروراسیل بیمار به‌صورت آزاد محاسبه می‌شود در پاسخ گفته می‌شود بیمه به این دارو تعلق نمی‌گیرد.

پس از مشخص‌شدن محاسبه غلط دوز دارو توسط داروخانه بیمارستان، با مراجعه مجدد یک ویال یک‌هزار میلی‌گرم تهیه کردم.
این بار دارو به‌صورت بیمه محاسبه و فقط سه هزار تومان از بیمار گرفته می‌شود.

 

 

با انتشار مطلبی در فضای مجازی تحت عنوان “تخلف داروخانه در نسخه بیمار سرطانی” بلافاصله موضوع مورد بررسی توسط معاونت غذا و دارو قرار گرفت.

برای بیمار مذکور داروهای شیمی‌درمانی (از جمله ۲۲ ویال تزریقی فلورواوراسیل ۲۵۰ میلی‌گرمی مجموعاً معادل پنج هزار و ۵۰۰ میلی‌گرم) توسط پزشک معالج تجویز شده.

تمام داروهای تجویزی در داروخانه دیگری نسخه‌پیچی و تحویل داده شده است.

بیمار برای دریافت دارو عجله داشت، آزاد حساب شد

به دلیل کمبود داروی فلورواوراسیل پس از جستجوی داروخانه‌ها، (چهارم خرداد ماه) به داروخانه سرپایی شبانه‌روزی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه مراجعه شده است.

هنگام مراجعه، کل موجودی داروی فلورواوراسیل داروخانه مذکور شامل چهار ویال یک هزار میلی‌گرمی و دو ویال ۲۵۰ میلی‌گرمی بوده است (مجموعا ۴۵۰۰ میلی‌گرم).

داروساز مسئول‌فنی داروخانه در حضور داروساز عضو هیئت‌علمی دانشکده‌داروسازی در محل حضور داشتند به مراجعه کننده مقدار داروی فلورواوراسیل موجود در داروخانه تحویل می دهد.

با توجه به مغایرت دوز تجویزی با شکل دارویی موجود در داروخانه و لزوم تصحیح نسخه توسط پزشک معالج، توضیحاتی به بیمار داده می شود.

نسخه‌پیچی بسیاری از داروها از جمله داروهای بیماران‌خاص و صعب‌العلاج، مستلزم انجام صحیح دو فرایند اصالت‌سنجی و ثبت داروها در سامانه سازمان‌های بیمه‌گر است.

انجام این امور ملاحظات علمی و فنی خاصی را می‌طلبد.

مراجعه کننده تمایلی به مراجعه مجدد به پزشک معالج جهت ویرایش و تصحیح نسخه الکترونیک؛ همچنین انتظار برای تامین مابقی داروی تجویزی را نداشته‌ است.

بنابراین با درخواست، اصرار و رضایت بیمار داروهای موجود با بهای آزاد (بدون پوشش بیمه) تحویل داده می‌شود که این امر فی‌نفسه تخلف محسوب نمی‌شود.

داروخانه تخلفی نکرده است

روز شنبه بیمار مجدداً جهت دریافت یک هزار میلی‌گرم باقیمانده به داروخانه مراجعه می‌کند، همکار داروخانه یک ویال، یک هزار میلی‌گرم به بیمار تحویل می‌دهد.

اما یک ویال ۲۵۰ میلی‌گرم را در سامانه بیمه سلامت ثبت و بهای دارو را به اشتباه با پوشش بیمه محاسبه و دریافت کرده است.

همین امر باعث اعمال کسور از طرف سازمان بیمه‌گر و متضرر شدن داروخانه خواهد شد.

طبق بررسی معاونت غذا و‌ داروی دانشگاه در این مورد تخلف خاص یا محاسبه اشتباه دوز دارو از طرف داروخانه وجود نداشته است.

همچنین تأکید می‌کنیم که داروسازان مسئول فنی و کارکنان داروخانه تمام تلاش خود را کرده‌اند که داروی موردنیاز بیمار تأمین کنند.

به نظر می‌رسد مراجعه کننده گرامی پس از دریافت داروها، آگاهی لازم بر مسائل فنی و بیمه‌ای داروخانه‌ها نداشته و با گمان اینکه که تخلفی رخ داده، موضوع را رسانه‌ای کرده است.

نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و خرید خدمات سلامت توسط سازمان‌های بیمه‌گر، ضمن داشتن مزایای بی‌شمار برای مردم، دارای مشکلات و ملاحظات فنی خاص است.

به تخلفات بدون اغماض رسیدگی می کنیم

معاونت غذا و داروی دانشگاه روزانه به چندین شکایت حضوری یا تلفنی مشابه رسیدگی می‌نماید.

بهتر بود مراجعه‌کننده گرامی نیز با مراجعه (حضوری یا تلفنی) به معاونت غذا و دارو و کسب آگاهی بیشتر و دقیق‌تر اقدام می‌کرد.

لازم به توضیح است که برای همین بیمار در هشتم اردیبهشت‌ماه سال جاری، ۲۲ ویال ۲۵۰ میلی‌گرمی از این دارو تجویز شده بود.
با عنایت به موجود بودن دارو در داروخانه آموزشی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه با پوشش بیمه نسخه‌پیچی انجام و دارو تحویل گردیده است.

معاونت غذا و‌ داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از تمامی تلاشگران عرصه سلامت، به‌ویژه داروسازان و‌ پرسنل داروخانه‌های دولتی و خصوصی استان قدردانی می کند.

ما آمادگی کامل خود را جهت دریافت و رسیدگی به‌موقع به هرگونه شکایت و نارضایتی مردمی درباره عملکرد داروخانه‌ها اعلام می‌کنیم.
در صورت احراز هرگونه تخلف، بدون هرگونه اغماضی برخوردهای قانونی لازم را اعمال خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×