» اجتماعی » ورودی‌های شهر ارومیه در غم فراموشی جان می‌دهند / حاشیه شهر در قرق ضایعات فروشان
اجتماعی - ارومیه - تازه های خبر - تیتر یک

ورودی‌های شهر ارومیه در غم فراموشی جان می‌دهند / حاشیه شهر در قرق ضایعات فروشان

اردیبهشت 27, 1402 10

ورودی هر شهر بیانگر هویت شهری و فرهنگ شهروندان آن است که با ایجاد فضای مناسب می‌توان سیمای زیبایی به شهر ارمغان آورد که متأسفانه این امر سال‌هاست که در ورودی شهر ارومیه رعایت نشده است.

 به گزارش پایگاه خبری حرف رک، ورودی هر شهر بیانگر هویت شهری و فرهنگ شهروندان آن است که با ایجاد فضای مناسب می‌توان سیمای زیبایی به شهر ارمغان آورد که متأسفانه این امر سالیان سال است در ورودی شهر ارومیه رعایت نشده و منظری زشت از شهر را برای هر رهگذری نمایان می‌کند.

 بیشتر شهروندان در ارومیه از وجود این مشاغل کاذب در ورودی و داخل شهر و مزاحمت‌هایی که برایشان ایجاد می‌شود، گلایه‌مند هستند؛ تکثیر حشرات و جانورانی همانند موش یا بوی نامطبوع حاصل از انبار ضایعات از جمله مشکلاتی است که همواره گریبان‌گیر ساکنین خیابان خرمشهر، پرورش، کمربندی خاتم‌الانبیا و مناطق حاشیه‌نشین ارومیه شده است، در واقع می‌توان گفت که وجود مراکز ضایعات فروشی علاوه بر اینکه ورودی و چهره محلات را زشت کرده، سد معبر، آلودگی صوتی و زیست‌محیطی هم ایجاد کرده که کم‌کاری سازمان‌های مرتبط برای ساماندهی این صنوف موجب افزایش آن‌ها شده است.

لزوم ساماندهی ضایعات فروشان توسط مدیران شهری ارومیه/ وجود ضایعات فروشی‌ها در مناطق مسکونی برای ساکنان خطرناک است

لیلا باقری یکی از شهروندان ارومیه‌ای که ساکن منطقه شهرک بهار است دراین‌خصوص عنوان کرد: یکی از وظایف مسئولان شهری ایجاد آرامش برای ساکنان شهر است که متأسفانه در منطقه مسکونی ما رعایت نشده است.

وی تصریح کرد: در این خیابان تعدادی ضایعات فروشی وجود دارد که بسیاری از افراد به‌ویژه معتادان پس از زباله‌گردی، ضایعاتی را که قابلیت بازیافت داشته باشد به این مغازه‌ها می‌فروشند، ضایعاتی که از دل زباله‌های تر و خشک بیرون می‌آید و در مغازه‌هایی که اغلب در قسمت‌هایی که جمعیت زیادی از مردم ساکن هستند، ایجاد شده است.

باقری با ابراز گلایه از مدیران شهری ارومیه می‌گوید: این منطقه با وجود قدمت زیاد از بسیاری خدمات شهری محروم است؛ اما وجود این ضایعات فروشی‌ها شرایط سخت‌تری را برای ساکنان به وجود آورده است و به‌اجبار باید بوی زباله‌ها را تحمل کنند، در چنین شرایطی سلامتی فرزندانمان تهدید می‌شود و به این دلیل بیشتر اوقات مراجعه به مراکز درمانی یکی از مقصدهای تکراری بسیاری از ساکنان این محله است.

میثم زهدی از اهالی خیابان علی‌آباد در این باره بیان کرد: وجود ضایعات فروشی‌ها در مناطق مسکونی برای ساکنان به‌ویژه کودکان خطرناک است و علاوه بر این سبب آلودگی و نازیبا شدن شهر می‌شود، انتظار می‌رود مسئولان امر برای سامان‌دهی این مغازه‌ها اقدام کنند.

وی افزود: بوی نامطبوعی که از این مغازه‌ها منتشر می‌شود و جمع‌شدن حشرات برای ساکنان بسیار آزاردهنده است، انصاف نیست جمعیت زیادی از ساکنان یک شهر به دلیل این که عده‌ای خاص از طریق خریدوفروش ضایعات زباله می‌خواهند سود ببرند، تحت‌فشار باشند.

بیکاری از جمله دلایلی که برخی به این شغل روی می‌آوردند

صاحب یکی از ضایعات فروشی‌ها، اظهار کرد: از جمله دلایلی که برخی به این شغل روی می‌آوردند بیکاری است، اگر جوانان برای تأمین مایحتاج زندگی شغل مناسبی داشته باشند به سراغ مشاغل کاذب نمی‌روند.

وی که نمی‌خواهد نامش منتشر شود ادامه می‌دهد: با خرید ضایعات پلاستیک، آهن و زباله‌هایی که قابل‌بازیافت است و انتقال آن به دیگر استان‌هایی که از کارخانه برخوردار هستند می‌توانیم معیشتمان را تأمین کنیم، فرصتی برای زباله گردها هم فراهم شده است چرا که با فروش پلاستیک، کارتن و فلزات پولی نصیب آن‌ها هم می‌شود.

ضرورت پاک‌سازی ورودی‌های شهر ارومیه از ضایعات فروشان
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی و امام‌جمعه ارومیه بارها مدیران شهری را مورد خطاب قرار داده و با اشاره به موضوع ضایعات فروشان در ورودی‌های شهر ارومیه افزود: وجود این صنف در ورودی‌های شهر ارومیه، چهره شهر را زشت کرده است از مسئولین مدیریت شهری و اجرایی شهر انتظار می‌رود این ضایعات فروشان را سریعاً ساماندهی کنند تا علاوه بر ساماندهی ورودی شهر جلوی مشکلات بهداشتی و اجتماعی نیز گرفته شود.

ضایعات فروشان، چالش اساسی در مناطق حاشیه‌نشین شهر ارومیه

مرتضی منافی عضو شورای شهر ارومیه تأکید کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات و معضلات شهری موجود به‌ویژه در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار (خیابان‌های بهار، امیراحمدی، علی‌آباد و خرمشهر) ضایعات فروشان بوده که متأسفانه به علت بلاتکلیفی واگذاری زمین توسط ارگان‌های ذی‌ربط و نبود موقعیت مناسبی در خارج شهر تحت مالکیت شهرداری در راستای انتقال ضایعات فروشان، بی‌توجهی بوده و باید با اولویت فوری برای تخصیص زمین و انتقال این اصناف به خارج شهر اقداماتی صورت داده شود.

منافی در خصوص فعالیت ضایعات فروشان در داخل شهر عنوان کرد: باید اتاق اصناف در جهت پیشگیری از پراکنده شدن این صنوف در محدوده شهری از صدور پروانه کسب در مناطق شهری جلوگیری به عمل آورد.

وی تصریح کرد: در حد امکان جلساتی که در راستای رفع معضلات و مشکلات شهروندان با حضور مقامات بلندپایه و شخص خود آقای استاندار، فرماندار و معاونین آنان تشکیل داده شود تا جلسات خروجی محور بوده و موردتوجه قرارداد شود.

عضو شورای اسلامی شهر ارومیه خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم عدالت اجتماعی در ارائه و توزیع خدمات به شهروندان در مناطق شهر ارومیه را رعایت کرده باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×