» اجتماعی » پاسکاری مسئولان برای حل مشکل نان در آذربایجان‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - تازه های خبر - گزارش و تحلیل

پاسکاری مسئولان برای حل مشکل نان در آذربایجان‌غربی

اردیبهشت 19, 1402 40

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، ایجاد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها در ارومیه و شهرستان‌های استان، تراژدی تکراری است که به نظر می‌رسد هیچ عزمی از سوی مسئولان برای حل آن وجود ندارد.

بعد از سر به فلک کشیدن قیمت برنج و افزایش مصرف نان؛ مردم از مسئولان انتظار دارند مشکلات مربوط به حوزه نان را احصا کرده و با حل ریشه‌ای آن، نگرانی‌ها در جامعه را برطرف کنند، البته کیفیت پایین، کوچک‌شدن نان و کاهش وزن آن مشکل دیگری است که بسیاری از مردم از آن گلایه‌مندند و معتقدند علل بروز بسیاری از این مشکلات ضعف مدیریتی و خلأ نظارتی است.

در این میان نانوایان نیز علت اصلی طولانی‌شدن صف‌های نانوایی را کاهش سهمیه آرد عنوان کرده و می‌گویند، انتظار در صف‌های طولانی نانوایی‌ها باعث نارضایتی بسیاری از شهروندان شده و مسئولان باید تدابیر لازم را برای مرتفع کردن این مشکل اتخاذ کنند.

 

مردم از صف می‌نالند، نانوا‌ از کاهش سهمیه آرد

یک شهروند خویی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، ضمن اظهار نارضایتی از شلوغی نانوایی‌ها و دشواری در تهیه نان، می‌گوید: مدتی است برای خرید نان باید ساعت‌ها وقت بگذارم تا چند قرص نان تهیه کنم.

 

مهدی رضایی عنوان کرد: قبلاً هم در صف نانوایی می‌ایستادیم؛ اما به نظر می‌رسد در حال حاضر نان جیره‌بندی شده، بعد از ایستادن در صف طولانی، تنها پنج قرص نان می‌رسد که این تعداد کفاف خانواده پنج‌نفره ما را نمی‌دهد.

وی می‌افزاید: باتوجه‌به گرانی برنج و کالاهای دیگری نظیر ماکارونی، سیب‌زمینی و حبوبات تهیه نان برای مردم ضروری است که آن هم در شرایط فعلی با مشکل مواجه شده.

 

یکی از نانوایان میاندوآبی نیز به خبرنگار حرف رک، گفت: هزینه کارگر بالا است و با این هزینه‌های بالا نمی‌توان حقوق ها را تأمین کرد، بنابراین فقط به دو کارگر بسنده می‌کنم.

وی با بیان اینکه سهمیه آرد نانوایی‌ها کاهش‌یافته است، تصریح کرد: مگر قیمت نان چه‌قدر است که حقوق کارگران را هم تأمین کند؟ دو کارگر دیگر هم داشتم که به دلیل حقوق بالا و عدم توانایی در تأمین؛ آن‌ها اخراج کردم.

این نانوا با طرح این سؤال که علت کم‌شدن سهمیه آرد این شهرستان چیست ادامه داد  : چرا باید شهری با وجود جمعیت بالا، با این مشکل مواجه شود؟

 

سهمیه آرد نانوایی‌ها در اختیار اداره غله نیست/ اداره کل اقتصاد و دارایی باید در این زمینه جوابگو باشد

زینالی مدیرکل اداره غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی در پاسخ به طرح برخی شبهه‌ها در فضای مجازی مبنی بر دخالت اداره غله در اختصاص سهمیه آرد اظهار کرد: وزارت اقتصاد طرح هوشمند‌سازی آرد و نان اجرا می‌کند و سازمان غله دخالتی در اختصاص سهمیه آرد نانوایان ندارد و در استان نیز باید اداره کل اقتصاد و دارایی دراین‌خصوص جوابگو باشد.

وی درباره برخی پرسش‌ها در زمینه کاهش سهمیه آرد افزود: در سامانه هوشمند افراد اعمال‌نظر نمی‌کنند و رفتار نانوا و نوع عملکرد در استفاده صحیح از دستگاه کارت‌خوان سبب ارزیابی نانوایان و نیز اختصاص سهمیه آرد است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی تصریح کرد: چنانچه به هر دلیل نادرست نانوا بخواهد نان پخت نکند و یا غیرمتعارف عرضه کند و یا کمتر از ساعت مقرر پخت کند و یا تراکنش‌های متعدد از یک کارت داشته باشد سیستم هوشمند نانوا متخلف را شناسایی کرده و به‌عنوان عملکرد نادرست این اقدامات را تلقی می‌کند و با سنجش عملکرد نانوا در سامانه سهمیه نانوایی کم می‌شود.

وی همچنین خواستار رعایت کامل ضوابط شد و گفت: این اداره کل نقشی در سهمیه نانواها ندارد و سؤالات را از طریق ادارات اقتصاد دارایی می‌توانند مشکلات خود را پیگیری کنند.

 

اختصاص آرد سهمیه‌ای به نانوایان بر عهده اداره کل مالیات است

خبرنگار حرف رک پس از اظهارات مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان غربی با اداره کل اقتصاد و دارایی تماس گرفت که در این زمینه، اردو‌بادی روابط‌عمومی اداره کل اقتصاد و دارایی گفت: اختصاص آرد سهمیه‌ای به نانوایان بر عهده اداره کل مالیات است و این اداره باید جوابگوی این مطالبه باشد.

 

اختصاص آرد به نانوایان وظیفه این اداره کل مالیات نیست و اداره کل غله باید جوابگو باشد

خبرنگار حرف رک با اداره کل مالیات مصاحبه‌ای داشت که روابط‌عمومی این اداره کل نیز عنوان کرد: از مهم‌ترین وظایف این سازمان تشخیص و مطالبه مالیات و وصول مالیات است.

وی عنوان کرد: اختصاص آرد به نانوایان وظیفه این سازمان نیست و اداره کل غله باید جوابگو باشد.

پیگیری‌های پایگاه خبری حرف رک، تا به این لحظه به نتیجه نرسیده و هیچ اداره و سازمانی مسئولیت افزایش صف‌های طولانی نان را بر عهده نگرفته است.

انتهای پیام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×