» اجتماعی » چشم مردم آذربایجان غربی به صف کیلومتری نان هم روشن شد
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
پس از صف مرغ؛

چشم مردم آذربایجان غربی به صف کیلومتری نان هم روشن شد

خرداد 3, 1402 60

صف‌های نان در ارومیه طولانی‌تر شده و مسئولین استان از افزایش نظارت و برخورد با متخلفان خبر می‌دهد اما مردم می‌گویند این اقدامات ملموس نیست.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، تراژدی غم‌انگیز صف‌های نانوایی هرازگاهی در استان تکرار می‌شود، فرمانداری و مسئولان جهاد کشاورزی استان از افزایش نظارت خبر می‌دهد و تعزیرات هم از برخورد با متخلفان؛ اما مردم می‌گویند این اقدامات در عمل ملموس نیست.

این روزها نیز این سریال شروع شده و معلوم نیست زمان پخش آن می‌خواهد چند روز طول بکشد، معلوم نیست بازیگران این سریال دلالان هستند یا نانوایانی که برای سود بیشتر آرد سهمیه‌ای را دریافت کرده و می‌فروشند و یا این که پشت این صحنه، سودجویی دیگری قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که با اجرای طرح هوشمندسازی آرد و نان در خردادماه سال گذشته، جلوی ریزش‌های احتمالی و رانت و فساد در این بخش گرفته می‌شود؛ اما این طرح سرآغاز تخلفات دیگری، شامل کاهش وزن نان، قراردادن کارت‌خوان نانوایی در سوپرمارکت‌ها، فروش نان برای بسته‌بندی در مغازه‌ها، استفاده از عابربانک‌های متعدد، تولید نان بی‌کیفیت، فروش انواع نان‌ها مانند نان‌روغنی و ثبت آن در آن بود که در نهایت تمامی این مشکلات و معضلات دودی بود که به چشم مردم رفت و اکنون بر اساس گزارش‌های میدانی مسئولان استانی توانایی حل این مشکل را ندارند.

تا جایی که ماجرای کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها و کمبود نان در ارومیه به مجلس نیز کشیده شده است و دو نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی از کمبود نان در آذربایجان غربی انتقاد کردند.

حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر، نماینده ارومیه در جلسه علنی روز گذشته در مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار کرد: شاهد کمبود آرد در استان آذربایجان غربی هستیم چرا که سهمیه آرد در این استان را کم کرده‌اند .

وی افزود: از طرف دیگر نهاده‌های دامی به استان آذربایجان غربی نرسیده و مردم با مشکل مواجه شده‌اند لازم است دستورات داده شود.

روح‌الله حضرت پور رئیس مجمع نمایندگان استان نیز در نامه‌ای به رئیس‌جمهور از کاهش دو هزار و ۵۰۰ تنی سهمیه آرد استان انتقاد کرده و گفته است؛ اگر مشکل کاهش سهمیه آرد نانوایان و کمبود نان در استان خبر نشود نمایندگان از راهکارهای قانونی استفاده خواهند کرد.

 

صف نانوایی مشکل اصلی و اساسی شهروندان مردم استان است

ساسان یکی از شهروندان ارومیه‌ای که خود را راننده اتوبوس معرفی کرد در گفت‌وگو با خبرنگار حرف‌ رک، عنوان کرد: شرایط کارام طوری است باید صبح زود سرکار باشم و باید بتوانم زودتر نان بگیرم تا صبحانه بخورم، اغلب نانوایی‌ها از ساعت هفت صبح به بعد باز می‌کنند و تا بخواهند شروع به کار کنند نیم ساعت هم طول می‌کشد و از آن طرف هم تا ساعت ۱۲ ظهر نشده تعطیل می‌کنند و می‌گویند سهمیه آردمان تمام شده است! با این وضع کارکردن که نیاز مردم برطرف نمی‌شود!

وی تصریح کرد: مشکل اصلی و اساسی هم‌صف‌هایی است که قبل از ساعت هفت تشکیل شده و امکان خرید برای تمامی افراد نیست.

 

 بعد از هوشمندسازی خرید نان، برای تهیه نان کنجدی باید پول بیشتری نسبت به نان ساده پرداخت شود

ساسان بیان کرد: مشکل همیشگی مردم در خرید اقلام اساسی همچون گوشت مرغ و نان است، بعد از هوشمندسازی خرید نان، برای تهیه نان کنجدی باید پول بیشتری نسبت به نان ساده پرداخت شود؛ اما ازآنجاکه این کارت‌خوان‌های جدید گزینه کنجد ندارند، مجبوریم یک نان ساده و دو تا نایلون انتخاب کنیم که بعض وقت‌ها نانوا هم زیر بار نمی‌رود مگر اینکه کسی بخواهد پول دو قرص نان را بدهد و برای همین اکثر مردم قید نان کنجدی را می‌زنند.

 

توانایی پرداخت تعرفه‌های سوخت و دستمزد کارگران را ندارم/ در نانوایی تخم‌مرغ می‌فروشیم و در کارت‌خوان‌های هوشمند نانوایی ثبت می‌کنیم

ولی رضایی یکی از نانوایان در استان ضمن گلایه از کاهش آرد سهمیه‌ای گفت: باتوجه‌به تورم شکل‌گرفته در کشور هزینه‌های نانوایان از جمله هزینه کارگر، سوخت و انرژی، خمیرمایه، اجاره‌بها و بیمه و هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها افزایش شدیدی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: دراین‌بین باید پرداختی نانوایان را هم در نظر گرفت چرا که اکنون آن‌ها مالیات را به‌ازای هر قرض نان پرداخت می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که با وجود 15 درصد فروش روزانه را به‌عنوان جبران کمک‌هزینه‌ها به هر نانوایی اختصاصی می‌دهد، اما همچنان شرایط کاری برای پخت نان به‌صرفه وجود داشته باشد و طبیعتاً ما نانوایان در نانوایی‌ها تخم‌مرغ می‌فروشیم و آن‌ها را در کارت‌خوان‌های هوشمند نانوایی ثبت می‌کنیم تا از کاهش سهمیه خود جلوگیری کنند.

تغییر سهمیه آرد نانوایان بر مبنای داده کارت‌خوان‌ها و گزارش‌های مردمی است

خسرو شهبازی رئیس جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف‌رک عنوان کرد: باتوجه‌به مرحله سوم هوشمندسازی نان نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها تشدید شده و علی‌رغم آموزش‌های لازم به نانوایان جهت جلوگیری از تخلفات بار دیگر اقدام به تخلف می‌کنند.

وی تصریح کرد: کاهش سهمیه و یا افزایش سهمیه آرد نانوایان کاملاً بر مبنای دریافت داده‌ها از کارت‌خوان‌ها و نیز دریافت گزارش‌ها مردمی از تخلفات به انحای مختلف ازجمله تماس تلفنی صورت می‌گیرد و سعی دولت بر این است که در این زمینه در حق هیچ نانوایی اجحاف نشود.

شهبازی بیان کرد: طی آن به هر نانوا متناسب با میزان نانی که پخته و فروخته و همچنین تراکنش‌هایی که در دستگاه کارت‌خوان ثبت شده است، به‌علاوه چند درصد بیشتر، آرد تخصیص داده خواهد شد و نانوایانی که تخلف می‌کنند آرد سهمیه‌ای آنان کاهش می‌یابد.

بخشی از آرد در ارومیه به نان تبدیل نشد/ قسمتی از سهمیه کاهش‌یافته بازگردانده می‌شود

جواد کرمی در خصوص علت تشکیل صف‌های طولانی در استان افزود: باید توجه داشته باشیم که کاهش سهمیه صورت‌گرفته در نانوایی‌ها به علل مختلف از جمله مطابقت نداشتن مقدار فروش، فروش آرد خارج از شبکه، استفاده از کارت‌های تکراری و حتی کشیدن کارت بعد از ساعت ۱۲ شب در برخی نانوایی‌ها بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح نانینو (هوشمندسازی فروش نان) اضافه کرد: در قالب این طرح، میزان سهمیه آرد، میزان فروش روزانه و تعداد قرص نان تولید شده از آرد اختصاص‌یافته کاملاً مشخص بوده و در نتیجه تناقص‌ها نمایان و سهمیه آرد متخلفان کم می‌شود.

کرمی با بیان اینکه فهرست نانواهای متخلف را در اختیار داریم، ادامه داد: برخی از این اقدامات که توسط نانوایی‌ها صورت گرفت، باعث شد تا آرد اختصاص‌یافته به نان تبدیل نشود و در نتیجه از مرکز کشور تصمیم به کاهش سهمیه آرد این واحدها گرفته شد.

معاون استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه البته می‌شد با تذکر اولیه به نانواهای مختلف، جلوی برخی تخلفات را گرفت و سپس اقدام به کاهش سهمیه به‌صورت سیستمی کرد، گفت: با صحبتی که با مسئولان طرح نانینو در مرکز کردیم، مقداری از سهمیه کاهش‌یافته را برگرداندند و از همین امشب، این سهمیه به تعدادی از نانوایی‌های شلوغ شهر ارومیه و دیگر شهرها تخصیص داده می‌شود.

کرمی با تأکید بر اینکه باید برای جلوگیری از کاهش سهمیه نانوایی‌ها به سمت فروش درست و مبتنی بر سیستم و تبدیل آرد به نان حرکت کنیم، اظهار کرد: ادامه این روند توسط برخی نانوایی‌ها، موجب کاهش روزافزون سهمیه آرد استان خواهد شد؛ زیرا این امر به‌صورت سیستمی از مرکز شناسایی و هدایت می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مدت به علت فعالیت مناسب، سهمیه برخی نانوایی‌ها هم اضافه شد؛ ولی این اضافه‌شدن، قابل‌توجه نبود، یادآور شد: کاهش سهمیه آرد منجر به بروز صف مقابل نانوایی و ایجاد مشکل برای مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان اصلی می‌شود.

کرمی با اشاره به اینکه رژیم غذایی در حوزه استفاده از نان در آذربایجان غربی با بسیاری از استان‌ها متفاوت است، افزود: طرح جدید (نانینو) در خصوص اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌ها، طرح خوبی است؛ اما ضمن آماده‌بودن زیرساخت‌ها باید نانوایان توسط اتحادیه مربوطه توجیه شده و تذکرات لازم برای جلوگیری از تخلفات از سوی بازرس‌های جهاد کشاورزی و اتحادیه صنفی داده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی تأکید کرد: دلیل بخشی از صف‌ها مقابل نانوایی‌ها در ارومیه فقط کاهش سهمیه آرد نیست؛ بلکه برخی گزارش‌ها حاکی است افرادی با سوءاستفاده از قیمت نان لواش با قیمت آزاد فروش آن، اقدام به حضور خانوادگی در صف و تهیه این نوع نان برای فروش به سوپرمارکت‌ها می‌کنند که دراین‌خصوص نیز باید تدابیر لازم از سوی متولیان امور نظارتی اتخاذ و اجرایی شود.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×