» اخبار استان » ارومیه » چمران مانع تجزیه آذربایجان غربی شد
ارومیه - تیتر یک - گفتگو
هم‌رزم دکتر چمران:

چمران مانع تجزیه آذربایجان غربی شد

خرداد 31, 1402 30

همرزم شهید چمران می‌گوید او با تببین شرایط آذربایجان غربی برای مردم ترک و کرد مانع پیروزی نقشه ضدانقلاب برای تجزیه این استان شد.

 به گزارش حرف رک؛ نصرالله اسداللهی هم رزم شهید چمران در گفت‌وگو با خبرنگار ارومtv با بیان اینکه شهید چمران دارای یک شخصیت علمی و انقلابی بود اظهار داشت: شهید چمران در همه دوران تحصیل شاگرداول، ممتاز، دارای استعداد درخشان و از لحاظ شخصیتی یک شخصیت خودساخته مبارز بود که این چنین افرادی در دنیا کمتر دیده می‌شود و هدف همیشگی او جلب رضایت خداوند بوده است.

وی با بیان اینکه دوران آشنایی ما به سال 1353 در لبنان باز می‌گردد گفت: در فروردین سال 1355 اقدام به تشکیل یک گروه مسلح کردیم که بنا به دلایلی اگر دولت مرکزی سقوط کند ما آماده هر گونه اقدامی باشیم.
هم رزم شهید با اشاره به اینکه در سال 1357 بعد از پیروزی انقلاب شهید چمران به ایران بازگشت، گفت: به درخواست امام خمینی شهید چمران در ایران ماندگار در بحران‌های سال 57 در خدمت نظام و امام خمینی به فعالیت‌های مؤثری پرداخت.
اسداللهی اضافه کرد: استان آذربایجان غربی در دوران انقلاب دچار بحرانی‌های بوده و حتی قبل از انقلاب جنگ‌های در این استان رخ می‌داد که دشمن تمام توان خود را به کار برده تا بتواند با تشکیل جنگ‌های داخلی، استان آذربایجان غربی تجزیه کند.
وی ادامه داد: آگاهی تمام مردم چه ترک و چه کرد از نقشه‌های دشمن و عدم هماهنگی و تبعیت از سیاست‌های مزدوران خارجی باعث شد دشمنان در اهداف شوم خود شکست‌خورده و استان آذربایجان غربی به‌صورت یکپارچه باقی ماند.
اسداللهی ادامه داد: در نیمه دوم تیرماه ۱۳۵۸ شهید چمران طی عملیات پاک‌سازی سرو به ارومیه آمدند و بعد از جنگ ستاد عملیاتی جنگ‌های نامنظم تشکیل شد.
وی تصریح کرد: عملیات‌های منظم و نامنظم از ماکو تا سردشت و مناطق مرزی با هدایت و فرماندهی شهید چمران انجام می‌شد.
هم رزم شهید چمران عنوان کرد: شهید چمران به‌عنوان یک فرد ممتاز و نخبه بورسیه دانشگاه آمریکا شد و بعد از تحصیل در دانشگاه آمریکا جز نیروهای مبارز علیه شاهنشاهی شده و تحت تعقیب نیروهای ساواک قرار می‌گیرد.
وی گفت: زمانی شهید چمران از ایران می‌رفت مادر ایشان به او تأکید داشتند که هرگز خدا را فراموش نکند و بعد از بازگشت به ایران سر مزار مادر خود حاضر شد و خطاب به مادرش گفت که من یک‌لحظه هم از یاد خدا غافل نشده‌ام.
اسداللهی عنوان کرد: شهید چمران در آمریکا با یک بانویی مسیحی آشنا شده و بعد از مسلمان شدن با او ازدواج کرده و دارای چهار فرزند می‌شود و بعد از حضور خانواده در لبنان همسر وی نتوانست در آنجا بماند و چون شهید چمران وظیفه خود را خدمت به اسلام می‌دانست نتوانست لبنان را ترک کند؛ بنابراین با درخواست طلاق همسر خود موافقت می‌کند.
وی تصریح کرد: شهید چمران زمانی که به لبنان بازگشتند در سازمان عمل به ریاست امام موسی صدر مشغول به فعالیت شده و مدیر پانسیون شبانه‌روزی بوده و به پیشنهاد امام موسی صدر با خبرنگار مسیحی خانم قائد ازدواج می‌کند.
اسداللهی یادآور شد: همسر شهید چمران به درخواست مصطفی چمران حجاب بر سرکرده و به‌شدت وابستگی عاطفی قوی بین آنان وجود داشت و در برخی از عملیات در کنار هم بودند و در عملیات شرکت می‌کردند.
وی خاطرنشان کرد: شهید چمران مدیریت بسیار مناسبی داشته و به تمام افراد و ملت به چشم مثبتی می‌نگریست و نگاه خوبی به مردم داشت.
اسداللهی عنوان کرد: شهید چمران در مورد مزدورانی که در لباس کردی و با کومله بودند بیان می‌کردند حضور آنان چندروزه بود به‌زودی از بین خواهد رفت.
وی اظهار کرد: مردم باید بدانند که انقلاب در مسیر پیروزی است و جنگ هنوز ادامه دارد و زمانی به پیروزی خواهیم رسید که امام‌زمان عج ظهور کند و نباید از دشمن غافل ماند و باید دست و به دست هم دهیم و در مقابله با عملیات دشمن بایستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×