» اجتماعی » چهل و یکمین سازش قتل در آذربایجان‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی خبر داد:

چهل و یکمین سازش قتل در آذربایجان‌غربی

اسفند 3, 1402 20

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی از چهل و یکمین سازش پرونده قتل استان در ارومیه خبر داد.

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با اعلام این خبر اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ فردی با هویت ک – د مرتکب قتل عمدی خانمی با هویت و – د شده‌ بود و از این تاریخ در کانون اصلاح و تربیت ارومیه به سر می‌برد و پرونده وی در شعبه کیفری یک در حال رسیدگی است.

وی تصریح کرد: در راستای تلاش برای سازش و اخذ رضایت از اولیای دم، کمیته صلح و سازش کانون اصلاح و تربیت ارومیه به موضوع ورود و پس از هماهنگی‌های به عمل آمده و برگزاری جلسه صلح و سازش و انجام مذاکرات لازم، موفق به اخذ رضایت از اولیای دم شدند.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: این چهل و یکمین سازش پرونده قتل استان در امسال است که با گذشت و بزرگواری اولیای دم و در راستای پویش به حرمت علی می‌بخشم صورت پذیرفت و این سازش‌ها در تبیین فرهنگ صلح و سازش در بین مردم بسیار تاثیرگذار است.

وی با تقدیر از خانواده بزرگوار اولیای دم که موجبات جلوه این امر بزرگ خداپسندانه را موجب شده‌اند، گفت: لذتی که در بخشش است در انتقام نیست و گذشت باعث آرامش خاطر و قلع ماده نزاع به معنای واقعی می‌کند.

عتباتی با بیان اینکه امسال نیز بیش از گذشته تلاش می‌شود در پرونده‌های قتل و دیگر اختلافات رخ‌داده سازش صورت گیرد، گفت: امیدوارم در سال جاری شاهد صلح و سازش در پرونده‌های بیشتری باشیم.

خاطرنشان می‌شود؛ اصل حکم قصاص یک عامل بازدارنده است که در مرحله نخست از ایجاد جنگ و تفرقه جلوگیری می‌کند و در مرحله بعدی مانع از گسترش قتل می‌شود. در فرهنگ ما ایرانیان نیز، بخشش، صلح، سازش و وساطت بسیار عمیق و ریشه‌دار است. ایرانی‌ها همواره، قبل و بعد از اسلام، به جوانمردی مشهور بوده‌اند. در فرهنگ کهن ایران، گذشت‌ها و دستگیری‌های بسیاری رخ می‌داده و پس از ورود اسلام نیز، این ویژگی ایرانی‌ها تقویت شده است.

افکار عمومی قصاص را یکی از احکام مهم اجتماعی اسلام و ضامن حفظ خون‌ها می‌داند و آن را مایه حیات جامعه می‌شمرد؛ اما درعین‌حال عفو و گذشت را برتر از آن می‌داند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×