» اجتماعی » کارناوال چند صدنفری«نزاع کبک‌ها»در بوکان منحل شد
بوکان
اجتماعی - بوکان - پیشخوان
رئیس سازمان محیط‌زیست بوکان:

کارناوال چند صدنفری«نزاع کبک‌ها»در بوکان منحل شد

دی 15, 1402 40

رئیس سازمان محیط‌زیست بوکان از شناسایی، دستگیری چند نفر و همچنین پلمپ یک تالار عروسی در جریان برگزاری کارناوال نزاع کبک‌ها در این شهرستان خبر داد.

به گزارش «حرف‌رک» به نقل از بوکان هه‌وال؛ رحیم عبدالکریمی رئیس اداره محیط‌‌زیست بوکان اظهار داشت: به دنبال گزارش‌های دریافتی مبنی بر گردهمایی چند صد نفر از شهرهای مختلف غرب کشور در یک تالار عروسی شهر بوکان برای برگزاری مراسم «نزاع کبک‌ها» نیروی‌های محیط زیست به محل اعزام شدند.

عبدالکریمی افزود: با دستور دادستان و حضور پلیس، پس از لحاظ سازوکارهای قانونی، این گردهمایی منحل و افراد دخیل در برگزاری این حیوان‌آزاری دستگیر و به مقامات قضایی معرفی شدند  و تالار پذیرایی نیز برابر دستور قضای اعمال قانون و مهروموم شد.

وی عنوان کرد: نگهداری کبک بدون مجوز جرم محسوب و همچنین نزاع کبک‌ها نیز عملی غیراخلاقی بوده که در آن متخلفان با نزاع کبک‌های دست‌آموز اقدام به‌شرط بندی می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست بوکان تصریح کرد: کبک که پرنده‌ای وحشی و زیبا است از طریق دلالان و شکارچیان خریدوفروش می‌شود و گاهی افرادی اقدام به راه‌اندازی میادین نزاع کرده که از نظر قانونی تخلف محسوب شده و به لحاظ اخلاقی و فرهنگی نیز پسندیده نمی‌باشد.

عبدالکریمی در ادامه از قرارگرفتن غار قلایچی به مناطق حفاظت شده کشور خبر داد و گفت: در سومین جلسه شورای‌عالی محیط‌زیست در سال جاری و سی و هفتمین جلسه این شورا، غار قلایچی بوکان با مساحت ۱۲۲ هکتار به‌عنوان اثر طبیعی – ملی در فهرست مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.

وی افزود: این غار آهکی که در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته، دهانه آن هشت و عمق آن ۱۱۰ متر است.

این مقام مسئول عنوان کرد: این غار در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل‌گرفته که علاوه بر عمق چاه وجود ۲ تالار بزرگ و دالان‌ها، تونل‌ها، چکنده‌ها، چکیده‌ها، اشکال و احجام آهکی و حوضچه آب نیلی، قلایچی را به یکی از منحصربه‌فردترین غارهای طبیعی ایران تبدیل کرده است.

عبدالکریمی تصریح کرد: اداره محیط‌زیست بوکان ازاین‌پس وظیفه حفاظت از این اثر منحصربه‌فرد به همراه محدوده ۱۲۲ هکتاری‌اش را نیز برعهده خواهد داشت.

ماه گذشته منطقه شکار ممنوع «سارده کویستان» در منطقه ایل گورک بوکان نیز برای اولین‌بار به منطقه شکار ممنوع ارتقا یافت.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×