» اجتماعی » کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند
اجتماعی - ارومیه - تازه های خبر - سیاسی - گفتگو

کارگران نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند

اردیبهشت 10, 1402 50

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، جامعه کارگری همواره در حسرت رسیدن به حداقل‌های قابل‌قبولی بوده، روزگار گذرانده و در وضعیت ضعف و نیاز، به پذیرش قراردادهای کاری یک‌طرفه و غیرمنصفانه تن داده است.

حیات یک جامعه در زمینه‌های مختلف، مرهون زحمات کارگران آن جامعه است لذا اگر به خوبی کارگران یک جامعه ارج نهاده شوند و به حقوق اصلی خود اهم از معیشت، بیمه، مسکن، امنیت شغلی برسند و شاداب باشند، آینده آن جامعه نیز تأمین خواهد شد و پیشرفت می‌کند.

روز کارگر بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام جواد مجتهد شبستری در زمینه حق‌وحقوق کارگران داشته باشیم که با هم می‌خوانیم:

 

حرف رک: دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟

حجت‌الاسلام شبستری: کار و کارگر دارای اهمیت بالایی در دین اسلام است، دین اسلام برای آباد شدن دنیا و آخرت مسلمانان آنان را به کار و کوشش، تشویق کرده است، از نظر اسلام بهترین عبادت و عمل، طلب روزی حلال است. در خصوص اهمیت کارکردن روایتی از امام صادق (ع) است که حضرت فرمودند، از جوانی دررابطه‌با شغل و کارش پرسیدم که جوان در پاسخ سالم گفت، بیکار هستم و شغلی ندارم، در جواب آن جوان گفتم از چشمم افتادی. یعنی جوان بیکار در نظر امامان و پیامبران ارزش ندارد.

 

حرف رک: قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟

حجت‌الاسلام شبستری: نقش کارگران در پیروزی انقلاب زیاد است، انقلاب با اعتصاب کارگران آغاز شد که امام راحل (ره) آن اعتصاب را نقطه عطفی ذکر کردند و این اعتصابات در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بود. کارگران در هشت سال دفاع مقدس در سنگر دفاع از حریم جمهوری اسلامی به مبارزه برخاستند و امروز در سنگر صنعت و اقتصاد کشور فعالیت دارند. همچنین مفتخریم که تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی از قشر کارگران هستند و بسیار خوشنودیم که جامعه کارگری ایران به‌عنوان ستون فقرات تولید، تأمین‌کننده نیازهای خط مقدم جبهه و هم پشت‌جبهه در آن ایام بودند، امروز هم که در گیر جنگ اقتصادی هستیم باز این کارگران شریف ما هستند که باعث شده‌اند چرخ‌های تولیدی کشور از حرکت نایستد.

 

حرف رک: کم نیستند فرق و مکتب‌هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند. واقعیت این فرق و مکتب‌ها چیست و آیا به‌راستی کارگر را محترم می‌دارند؟

حجت‌الاسلام شبستری: برخی از مسئولان و کارفرمایان از قشر کارگری به نفع خود استفاده می‌کنند تا آنان را با شعارهای فریبنده سپر اهداف خود قرار دهند، البته این قشر شریف، هوشمند بوده و با رفتارهای هوشمندانه فریب این فرق و مکتب‌ها را نخورده و در دام آنها گرفتار نشده‌اند و همواره در مسیر انقلاب و نظام گام‌های مثبت و استواری برداشته‌اند.

 

حرف رک: به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تأمین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟

حجت‌الاسلام شبستری: در این زمینه اطلاع خاصی ندارم و برای جواب‌دادن به این سؤال باید قوانین اساسی دررابطه‌با کارگران را مطالعه کنم و باید از افراد خاص و نمایندگان مجلس و نمایندگان کارگری پرسید.

 

حرف رک: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست‌کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟

حجت‌الاسلام شبستری: در این زمینه نیز اطلاع به خصوصی ندارم و باید از نمایندگان مجلس پرسیده شود.

 

حرف رک: نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟

حجت‌الاسلام شبستری: کارگران باید امروز کار جهادی کنند که منجر به رشد تولید و رشد بهره‌وری و تولید کیفیت کالای خوب و فروش محصولات داخلی شود و رونق تولید مسئله‌ای است که از کارگران انتظار می‌رود. در حال حاضر برخی از مردم به دلیل پایین‌بودن کیفیت کالاهای داخلی، اقدام به خرید کالاهای وارداتی می‌کنند درصورتی‌که اگر کیفیت کالای داخلی بهتر باشد مشتری‌های زیادی را جذب می‌کند.

 

حرف رک: کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذی‌ربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

حجت‌الاسلام شبستری: کارفرمایان باید شرایط و محیط کاری را طوری آماده کنند که کارگر در آن محیط احساس آرامش کرده در کنار تعهد کاری از تخصص خود برای پیشبرد اهداف استفاده کنند. مهارت‌آموزی و حرفه‌ای بودن سهم به سزایی در بهره‌وری کارگاه‌های تولیدی دارد البته باید فرهنگ استفاده از نیروهای ماهر، متخصص و دارای مهارت را در کارفرمایان نیز تقویت کنیم ضمن اینکه خود کارگران هم باید به کارآموزی و مهارت‌افزایی توجه ویژه‌ای داشته باشند. کارگران جهادگران عرصه اقتصادی هستند و این قشر وظایفی را بر دوش مردم و مسئولان دارند و آن اینکه مردم با خرید کالاهای تولید داخل از دسترنج کارگر حمایت کنند و مسئولان آن‌چنان‌که شایسته و بایسته است در خدمت کارگران برای ایجاد رفاه بیشتر آن‌ها باشند.

 

حرف رک: امنیت شغلی امروزه دل‌نگرانی بزرگ کارگران است. در مسیر رفع این دل‌نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

حجت‌الاسلام شبستری: امنیت شغلی امروز یکی از مواردی است که بسیاری از کارگران نسبت به نداشتن آن گله‌مندند، این مسئله تنها مختص کارگران نیست، حتی در سطوح بالاتر هم این نبود امنیت شغلی برای بسیاری از افراد فعال در جامعه مشکل‌ساز شده است. در واقع از زمانی که قراردادهای رسمی جای خود را به قراردادهای موقت دادند امنیت شغلی هم برای بسیاری از افراد جامعه معنای خود را از دست داد؛ بنابراین اگر کارگری امنیت شغلی و امنیت خاطر داشته باشد کیفیت کار افزایش می‌یابد.

 

حرف رک: باتوجه‌به نام‌گذاری سال به نام مهار تورم و رشد تولید، کارگران چه نقشی در عملیات شدن آن دارند؟

حجت‌الاسلام شبستری: کارگران و کارخانه‌ها نقش مهمی در شعار سال داشته و جامعه کارگری بار اصلی صنعت و اقتصاد را بر دوش دارند. کارگران نقش مهم و مؤثری در رشد تولید و ارتقای کیفیت محصولات و بهبود جایگاه اقتصادی کشور دارند و تلاش‌های این قشر زحمتکش بر جامعه و مسئولان پوشیده نیست.

 

تهیه و تنظیم از نجیبه معصومی سرای

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×