» اخبار استان » پیرانشهر » کارگران یکی از مهمترین عناصر پیروزی انقلاب اسلامی بودند
پیرانشهر

کارگران یکی از مهمترین عناصر پیروزی انقلاب اسلامی بودند

اردیبهشت 11, 1402 50

به گزارش حرف رُک به نقل از روژنیوز:بمناسبت ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کار و کارگر خبرنگار مصاحبه ویژه ای با کمال حسین پور نماینده مردم شریف شهرستانهای پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی انجام داده است.

خبرنگار روژ نیوز:دین مبین اسلام دارای چه دیدگاهی نسبت به فرهنگ کار و قشر کارگر است؟

کمال حسین پور:کار در اسلام یکی از مهمترین عبادت هاست در حدیثی که از قول پیامبر اکرم(ص) نقل شده؛ بهترین غذا غذایی معرفی شده که حاصل دسترنج خود شخص باشد ، البته من این حدیث را نقل به مضمون کردم در نظام اقتصادی اسلام اهمیت بسیار زیادی به کسب و کار حلال شده است.

خبرنگار روژ نیوز:کم نیستند فرق و مکتب‌هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند. واقعیت این فرق و مکتب‌ها چیست و آیا براستی کارگر را محترم می‌دارند؟

کمال حسین پور:به نظر من هر مکتبی که به کار و کارگر نگاه ابزاری داشته باشد و آن را در خدمت نظام سرمایه داری بداند مردود است البته در بسیاری از مکتب ها، اهداف نادرست در پشت کلمات زیبا پنهان شده اند حضرت امام خمینی(ره) هر روز را روز کارگر می دانستند و بر این نظر بودند که اختصاص یک روز به نام کارگر مثل این است که روز را روز خورشید بدانیم، در حالی که خورشید همیشه و در طول سال هست البته از باب تعظیم  اختصاص یک روز را هم به نام کارگر بدون اشکال می دانستند.

خبرنگار روژ نیوز:قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در  برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟

کمال حسین پور:کارگران یکی از مهمترین عناصر پیروزی انقلاب اسلامی بودند. حضور کارگران در صحنه های انقلاب و اعتصاب ایشان در برهه های حساس آن زمان را فراموش نکرده ایم. اعتصاب کارگران صنعت نفت و کاهش قدرت اقتصادی رژیم شاهنشاهی، نقش مهمی در شکست این رژیم داشت.

خبرنگار روژ نیوز:به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تامین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟

حسین پور:ببینید ما برای ایفای حق و حقوق کارگران از نظر قانون و مواد قانونی، هیچ کمبودی نداریم اگر کمبودی هست در بخش اجرا و عمل به قوانین است ما در بخش های مختلف قوانین متراکمی داریم و به قول معروف چوب خط تصویب قوانین ما پر شده است باید تلاش ها برنظارت و عمل به قوانین موجود متمرکز شود و البته باز اگر در جایی برای استیفای کامل حقوق کارگران احساس شود باید بخشی از قانون تغییر کند مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که در این راستا گام بردارد.

خبرنگار روژ نیوز:فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟

حسین پور:ببینید نه تنها فراکسیون های مجلس، بلکه کمیسیون ها و تمام تشکیلات مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارند که در خدمت درخواست های کارگران که قریب به اتفاق آنها به حق است باشند ، البته تا آنجایی که من اطلاع دارم تمام اعضای فراکسیون کارگری مجلس و هیأت رئیسه آن در مجلس فعلی پیگیر حقوق کارگران بوده اند و جلسات متعددی را با مسئولان ذیربط برگزار کرده اند در کل من برآیند را مثبت ارزیابی می کنم.

خبرنگار روژ نیوز:آیا در کشور اصناف کارگری بدرستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟

حسین پور:ببینید اصناف کارگری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شأن حقوقی پیدا کرده و در پیگیری بسیاری از مطالبات خود موفق هم بوده اند کارگران باید بتوانند از طریق تشکل های صنفی مطالبات خود را با صدای بلند به گوش مسئولان برسانند باید این نکته را عرض کنم که همیشه گروهی سیاست زده خواسته اند این مطالبات از فضای صنفی خارج و بیشتر با مطالبات سیاسی آمیخته شود که خوشبختانه کارگران و اصناف کارگری به اندازه کافی هشیار بوده اند.

خبرنگار روژ نیوز:نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟

حسین پور:به نظرم در حال حاضر کارگران کشور قشری متعهد زحمتکش و در مسیر توسعه کشور بسیار صادق و بی ادعا هستند این قشر شرایط سیاسی اجتماعی و اقتصادی کشور را به بهترین نحو درک و هرجا لازم باشد در ردیف اول آستین همت را بالا می زند یقینا در عرصه اقتصاد مقاومتی هم کارگران نقش بی بدیلی بر عهده دارند.

خبرنگار روژ نیوز:کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟

حسین پور:البته در حال حاضر آموزش های لازم از طرف بسیاری از کارفرماها و نهادهای ذیربط به کارگران داده می شود هر نوع سرمایه گذاری بر روی آموزش نیروی انسانی در کارگاه های تولیدی زود بازده و پرسود است خوشبختانه بسیاری از دستگاه ها و و کارفرمایان به این قناعت رسیده اند.

خبرنگار روژ نیوز:امنیت شغلی امروزه دل نگرانی بزرگ کارگران است. در مسیر رفع این دل نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟

حسین پور:درحال حاضر طرح ساماندهی استخدام کارکنان از طرف مجلس و نمایندگان در حال پیگیری است که امیدواریم با به سرانجام رسیدن آن خیر و برکت زیادی به زندگی بسیاری از کارگران جاری شود.

خبرنگار روژ نیوز:با توجه به نامگذاری سال به نام مهار تورم و رشد تولید، کارگران چه نقشی در عملیات‌ شدن آن دارند؟

حسین پور:یکی از ارکان تحقق شعار سالی که مزین به نام مهار تورم و رونق تولید است کارگران هستند. این یک کارگر با انگیزه است که به تولید رونق می دهد و اگر تولید رونق گرفت اقتصاد رشد می کند و شکوفا می شود.

#کارگر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×