» اجتماعی » کشت گلخانه‌ای گامی اثرگذار در راستای جهش تولید و اشتغال
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان

کشت گلخانه‌ای گامی اثرگذار در راستای جهش تولید و اشتغال

خرداد 18, 1402 00

 توسعه گلخانه‌ها گامی ارزشمند در راستای رونق و جهش تولید است و باعث افزایش اشتغال، توسعه اقتصادی و رشد و شکوفایی استان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری حرف‌رک؛ کشت گلخانه‌ای از جمله صنایعی است که در سال‌های اخیر به دلیل ارزآوری و سود بالا موردتوجه سرمایه‌گذاران در استان‌های مختلف کشور شده است.

محصولاتی که به جهت تنظیم و کنترل عوامل محیطی، در تمام فصول امکان کشت را دارند.

تردیدی نیست با توسعه کشت گلخانه‌ای امکان ایجاد اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم بسیاری برای افراد وجود دارد و بهره‌بردار با کمترین هزینه بیشترین میزان تولید در سطح را خواهد داشت.

همچنین علاوه بر تأمین نیاز بازار داخل، با افزایش کیفیت محصولات قادر به صادرات محصول به خارج از مرزها را نیز هست.

استان آذربایجان غربی نیز به دلیل دارابودن آب‌وهوای سرد یا گرم و همچنین توجه به وضعیت موجود و بحرانی‌بودن شرایط منابع آبی استان و بالابودن مصرف آب در کشاورزی سنتی، اصلاح شیوه‌های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات نیازمند به آب کمتر بسیار مورد تأکید است.

بنابراین کشت گلخانه‌ای در استان به دلیل حمایت‌های دولت و مسئولان استان روبه‌افزایش است.

اما همان گونه که هر فعالیتی مزایا و معایبی دارد، در خصوص معایب کشت گیاهان گلخانه‌ای می‌توان به هزینه اولیه زیاد اشاره کرد که قسمت عظیم این هزینه صرف احداث گلخانه می‌شود؛ بنابراین حمایت‌های بیشتر مسئولان باعث افزایش بهره‌وری در این زمینه می‌شود.

در همین راستا با معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی به گفت‌وگو پرداختیم که نتیجه را باهم می‌خوانیم:

علی دیانتی با بیان اینکه امروزه کل دنیا با بحران کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: در این شرایط بسیاری از تأسیسات و تجهیزات کشاورزی در دنیا تغییر کرده و آذربایجان غربی هم مانند سایر استان‌ها در این حوزه پیشرفت داشته است.

 

بازدهی آبیاری در گلخانه‌ها هفت تا 10 برابر محیط‌های باز است

وی با بیان اینکه بازدهی آبیاری در گلخانه‌ها هفت تا 10 برابر محیط‌های باز است، تصریح کرد: باتوجه‌به شرایط اکوسیستمی جدید تأمین نیازهای شهروندان و کاشت محصولات مختلف کشاورزی در محیط‌های باز هیچ توجیهی ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: کل تولیدات بخش کشاورزی استان سالانه ۶.۲ میلیون تُن است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است، بیان کرد: در حال حاضر ۲۳۰ هزار نفر بر روی این اراضی کشت و کار می‌کنند.

۷۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و ۴۴۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در گلخانه‌های استان فعالیت می‌کنند

دیانتی افزود: در گلخانه‌های استان نیز ۷۲۰ نفر به‌صورت مستقیم و یک هزار و ۴۴۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: سالانه 20 میلیون بوته، 28 میلیون اصل نهال، بیش از ۱۵ هزار تُن محصول اعم از سبزی و صیفی، ۲۸ میلیون اصله نهال، 2.1 میلیون شاخه و گل زینتی در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

دیانتی بیان کرد: باتوجه‌به محدودیت‌های اقلیمی و اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه، گلخانه‌ها را با سرعت بیشتری گسترش خواهیم داد و توسعه کشت محصولاتی چون سبزی و صیفی در مکان‌های مدیریت شده در دستور کار است.

وی اقدامات به زراعی را از ضروریات استان برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه ضروری اعلام کرد و گفت: توسعه گلخانه‌ها در راستای این هدف و صیانت از محیط‌زیست و در مسیر مدیریت غذایی در پی افزایش جمعیت و نیاز به افزایش تولید بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: توسعه گلخانه‌ها گامی ارزشمند در راستای رونق و جهش تولید است و باعث افزایش اشتغال، توسعه اقتصادی و رشد و شکوفایی استان می‌شود.

 

محدودیت منابع اجازه توسعه اراضی در عرصه‌های باز را نمی‌دهد

وی با بیان اینکه محدودیت منابع اجازه توسعه اراضی در عرصه‌های باز را نمی‌دهد، افزود: برای اینکه بتوان با روش‌های نوین آبیاری با مصرف آب کم تولید افزایش یابد باید تولید گلخانه‌ای توسعه یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×