» اجتماعی » کمبود خانه بهداشت روستایی در اشنویه
خانه بهداشت روستایی در اشنویه
اجتماعی - اشنویه - پیشخوان

کمبود خانه بهداشت روستایی در اشنویه

دی 13, 1402 30

کمبود خانه بهداشت در مناطق روستایی شهرستان اشنویه باعث مشقت مردم روستانشین برای بهره‌مندی از خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» و به نقل از «هه‌وال شنو»، خانه‌های بهداشت روستایی به‌عنوان اولین مرجع بهداشت و درمان روستاییان به‌حساب می‌آید که آنها می‌توانند برای رفع مشکلات درمانی خود، ساده‌ترین سطح خدمات درمان و پیشگیری را دریافت کنند. با کمبود خانه بهداشت در مناطق روستایی، مردم این روستاها مجبور به مراجعه به شهر و روستاهای اطراف می‌شوند.

کمبود خانه بهداشت روستایی شهرستان اشنویه در مقایسه با معیارهای کشوری

براساس ابلاغیه وزارت بهداشت و درمان، میزان فراوانی خانه‌های بهداشت روستایی به‌ازای هر هزار  نفر یک خانه بهداشت است، باتوجه‌به جمعیت روستایی شهرستان اشنویه که بالغ بر 45 هزار نفر است، باید این شهرستان حداقل 45 خانه بهداشت در مناطق روستایی داشته باشد که در حال حاضر فقط 28 پایگاه بهداشت در حال ارائه خدمات به مردم هستند.

افزایش تعداد و تجهیز خانه‌های بهداشت روستایی در دست اقدام است

حسین زرزا در گفتگو با خبرنگار هه‌وال شنو، با اشاره به کارهای انجام شده در حوزه‌ بهداشت شهرستان، اظهار داشت: در شهرستان اشنویه 74 روستا داریم که 28 خانه بهداشت در حال خدمت‌رسانی به مردم این روستاها هستند، در سفری که سال 1401 استاندار آذربایجان غربی به شهرستان داشت خوشبختانه مصوبات خوبی را در حوزه سلامت داشتیم و بر اساس همین مصوبات چهار خانه بهداشت جدید در مناطق روستایی شهرستان اشنویه در حال احداث است که نزدیک به بالای 50 درصد کارهای عمرانی این ساختمان‌ها به اتمام رسیده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه، افزود: چهار خانه‌ بهداشت روستایی و عشایری در نقاط خیلی کم‌برخوردار روستایی هستند که یکی از آنها در روستای درود و در مرز کلیه شین در حال ساخت است، یکی دیگر از خانه‌های بهداشت در حال احداث در روستای زمه که آن هم از مناطق کم‌برخوردار هست، یک واحد بهداشت نیز در روستای شیوه‌برو که آرزوی دیرینه مردم این منطقه بوده که خانه بهداشت داشته باشند در حال احداث است، در کنار این‌ها روستای عین‌روم نیز هست.

وی با اشاره به تلاش برای رسیدن به معیارهای کشوری در سرانه خانه بهداشت، تصریح کرد: تعداد خانه‌های بهداشت اشنویه با افتتاح و شروع به کار این چهار مورد در حال تکمیل به 32 عدد خواهد رسید، با افتتاح این چهار خانه بهداشت شاهد رسیدن به حد 80 درصد از سرانه خانه بهداشت خواهیم بود، 20 درصد باقی مانده را نیز حتما پیگیری خواهیم کرد تا به حد استاندارد در ارائه خدمات خانه بهداشت در سطح شهرستان برسیم.

لزوم استقرار خانه بهداشت در مناطق روستایی

باتوجه‌به اهمیت خانه بهداشت به‌عنوان اولین مکان مراجعه بیماران روستایی، در شرایط فعلی که شهرستان اشنویه با کمبود خانه بهداشت مواجه است، هر فرد که در مناطق بدون خانه بهداشت مستقر باشد و نیاز به درمان داشته باشد، علاوه بر صرف وقت برای رساندن خود به مراکز سلامت شهری یا روستاهای اطراف، باید هزینه اضافی بپردازد. با افزایش تعداد خانه بهداشت و رسیدن آن به حد استاندارد علاوه بر کاهش هزینه‌ اضافی، شاهد کاهش وقت نوبت‌دهی و ارائه سریع‌تر خدمات به مراجعین خواهیم بود.

گزارش از علی اصغریان

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×