» اخبار استان » کمبود شیرخشک در ارومیه؛ از شایعه تا واقعیت
اخبار استان - گزارش و تحلیل

کمبود شیرخشک در ارومیه؛ از شایعه تا واقعیت

اردیبهشت 25, 1402 110

بازار شیرخشک از ماه‌های پایانی سال دچار مشکلاتی شد و این موضوع به جایی رسید که در روزهای گذشته داروخانه‌ها با نبود شیرخشک مواجه شدند؛ اما مسئولان نبود و کمبود آن را تکذیب می‌کنند.

 به گزارش گروه بهداشت و سلامت پایگاه خبری حرف رک، بر اساس گزارش‌های مردمی، قریب به سه ماه است که خانواده‌ها با کمبود شدید شیرخشک و سهمیه‌ای شدن آن به‌ویژه شیرخشک حساسیتی و رژیمی مواجه‌اند، تاحدی‌که در بیشتر مواقع شیرخشک یافت نمی‌شوند. حتی مشاهده شده که برای این کالا بازار سیاه به وجود آمده و سودجویان آن را چندبرابر قیمت می‌فروشند.

 برخی از کودکان غذای اصلی‌شان شیرخشک است، به‌خصوص آنهایی که نمی‌توانند شیر ساده بنوشند و حساسیت نیز دارند، اکنون با این شرایط باید خانواده‌ها چه کنند؟ چه کسی پاسخگوی گریه مادرانی است که فرزندانشان گرسنه مانده؟

 داروخانه‌ها علت نبود شیرخشک را عرضه قطره‌چکانی از سوی تولیدکنندگان مطرح کرده و برخی از رسانه‌ها نیز دلیل کمیاب شدن آن را قاچاق شیرخشک عنوان می‌کنند، از طرف دیگر نیز، فرامرز خدایان مدیرکل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود شیر در بازار و عرضه آن با کد ملی را شایعه و جوسازی شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: تولید شیرخشک ۲۰ درصد نسبت به گذشته رشد کرده، اما هر چه تولید می‌کنند پاسخگوی نیاز بازار نیست.

 برای بررسی میدانی این موضوع مصاحبه‌ای با شهروندان، متصدیان داروخانه‌ها و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی صورت‌گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

 نبود شیرخشک تنها برای عموم مردم است، در صورت وجود آشنا به‌راحتی می‌توانی آن را تأمین کنید

 پریسا زینالی یکی از شهروندان ارومیه‌ای در خصوص کمبود شیرخشک در ارومیه، عنوان کرد: فرزندم به طور میانگین هر چهار روز یک قوطی (پاکت) شیرخشک مصرف می‌کند متأسفانه در ماه‌های اخیر به دلیل کمبود شیر مجبور به استفاده از شیر گاو شده‌ایم.

 وی بیان کرد: معده دخترم به شیر گاو و شیرهای خشک دیگر حساسیت دارد و باید از شیرخشک‌های رژیمی مصرف کند؛ اما متأسفانه از روزی که ناچار به تغییر شیرخشکش شده‌ایم مشکل پیدا کرده است.

 زینالی عنوان کرد: از بدشانسی از روزی که شیرخشک دیگری را جایگزین شیرخشک رژیمی کردیم، دخترم به این شیرخشک هم حساسیت نشان داد، چشمش به‌شدت ورم کرد.

 وی عنوان کرد: بنابراین نوع شیر را تغییر می‌دادیم، اینجا بود که اوضاع از همیشه بدتر شد و بدن دخترم بدترین واکنش‌ها را نشان داد و مجبور شدیم به همان شیرخشک رژیمی برگردیم که در بازار موجود نبود و باز هم به کل داروخانه‌های سطح شهر را سر زدیم و آخر با دست‌خالی به خانه برگشتیم.

 زینالی بیان کرد: بالاخره به پس از چند روز از طریق آشنایان که متصدی یکی از داروخانه‌ها بود توانستیم شیر مصرفی دخترم را پیدا کنیم.

 این مادر عنوان کرد: نبود شیرخشک و برخی اقلام دارویی برای عموم مردم است اگر احیاناً در یکی از داروخانه‌ها آشنایی داشته باشید هیچ مشکلی در تأمین آنها وجود ندارد و به‌راحتی می‌توانید آن را تأمین کنید.

 حرف‌های ضدونقیض متصدیان داروخانه‌ها در خصوص بودونبود شیرخشک

 متصدی داروخانه‌ای در خیابان امام خمینی (ره) اعلام کرد که مدتی است شیرخشک یارانه‌ای تحویل این داروخانه نشده است.

 متصدی داروخانه‌ای در دیگر نقطه شهر که اصرار داشت نام خود و داروخانه ذکر نشود در این باره عنوان کرد: نه‌تنها شیر نایاب شده است؛ بلکه قیمت انواع آن نیز به‌تازگی چندبرابر گران‌تر شده است.

 محمدی یکی از متصدیان نیز بیان کرد: هیچ مشکلی در تأمین شیرخشک در سطح شهر وجود ندارد.

 هیچ کمبودی در تأمین شیرخشک در داروخانه‌های ارومیه وجود ندارد

 اکبر زمانی مدیر نظارت و ارزیابی مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی در خصوص کمبود شیرخشک ببلاک 1 و نان اظهار کرد: این شیرخشک‌ها به‌وفور در داروخانه‌های سطح استان وجود دارد.

 وی بیان کرد: شرکت تولیدی رازی که از روز گذشته بیش از 36 هزار قوطی شیرخشک در سطح داروخانه‌های ارومیه توزیع کرده است و در هیچ داروخانه‌ای کمبودی وجود ندارد.

 فرزاد صیادی فر رئیس اداره فرآورده‌های طبیعی، سنتی دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی با تأیید کمبود شیرخشک اطفال در استان اظهار کرد: پایین‌بودن قیمت شیرخشک نسبت به بازار کشورهای همسایه و سایر محصولات داخلی، منجر به این شده است که خانواده‌ها مصرف غیرمنطقی شیرخشک را داشته باشند و شیرخشک به کشورهای همسایه قاچاق شود؛ علاوه بر این، مصرف غیرمجاز شیرخشک در صنایع دیگر را نیز شاهد هستیم.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار شیرخشک‌های رژیمی وجود ندارد.

به نظر می‌رسد تفاوت قیمت شیرخشک‌ها و قیمت‌هایی که گاهی صدها و گاه میلیونی با هم تفاوت دارند یکی دیگر از مشکلات خانواده‌ها است، باتوجه‌به طرح‌های دولت برای فرزندآوری، احتیاج به این محصول بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ بنابراین باید کمبود و احیاناً احتکار این محصول به‌صورت جدی پیگیری شود.

 گزارش از نجیبه معصومی سرای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×