» اجتماعی » کیفیت پایین قصه بی‌پایان نان در ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
نظارت در شهر ارومیه تعطیل است؛

کیفیت پایین قصه بی‌پایان نان در ارومیه

بهمن 30, 1402 60

معضل بی‌کیفیتی نان در ارومیه صحبت امروز و دیروز نیست و چندسالی می‌شود که شهروندان از وضعیت موجود گله‌مند هستند.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» در سبد خانوار، نان يكی از اصلی‌ترين كالاها است و به عنوان مهمترين غذايی مصرفی مردم محسوب و اين فرآورده همواره بيشترين سهم را در هرم غذايی و بخش جدايی‌ناپذير سفره‌ها و نقش عمده‌ای در سفره خانواده‌ها داشته و دارد اما متأسفانه، اخیراً شکایت‌ها و اعتراضات مردم نسبت به کیفیت نان در ارومیه افزایش داشته، که این امر نشان‌دهنده وضعیت نگران‌کننده‌ای می‌باشد که ممکن است بر سلامت و رفاه جامعه تأثیر بگذارد.

مردم شهر ارومیه از کیفیت پایین نان شکایت داشته و بارها از طریق رسانه‌ها، شاهد اعتراضات و گلایه‌های آن‌ها در این زمینه بوده‌ایم. مشکلات متعددی از جمله نبود کیفیت، عدم تازگی، وزن نامناسب و همچنین عدم ارائه اطلاعات کافی از محتوای آن از سوی مصرف‌کنندگان مطرح شده است.

با گذشت زمان، کیفیت نان‌ها به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. در حالی که نان باید یک منبع مهم از تغذیه باشد، اما نان‌هایی که برخی مردم به آنها دسترسی دارند، از نظر کیفیت و ارزش غذایی مطلوبی برخوردار نیستند. این وضعیت باعث شده که مصرف کنندگان احساس کنند که حق خود بر یک تغذیه سالم و با کیفیت را ندارند.

همچنین، مصرف نان‌های بی‌کیفیت می‌تواند به مشکلات سلامتی افراد منجر شود. از جمله این مشکلات می‌توان به مشکلات گوارشی، کاهش سطح انرژی، و ضعف عمومی اشاره کرد. بنابراین، این مسئله نیازمند توجه و اقدام فوری از سوی مسئولین و نهادهای مربوطه است تا بهبودی در کیفیت نان‌ها و حفظ سلامت مردم محقق شود.

به نظر می‌رسد که لازم است استاندارد‌های سخت‌تری برای تولید و عرضه نان‌ها تعیین شود و نظارت فعالی بر روی فرآیند تولید و توزیع این محصولات انجام شود.

همچنین، آموزش‌های لازم به تولیدکنندگان و فروشندگان نان در خصوص استفاده از مواد اولیه با کیفیت و رعایت بهداشتی نیز باید ترویج شود. این تدابیر می‌توانند بهبودی چشمگیری در کیفیت نان‌ها و اطمینان از سلامت مردم را به ارمغان آورند.

اما تاکنون اقداماتی از سوی مسئولان صنعت نان به منظور اصلاح وضعیت نان‌ها صورت نگرفته است. اصولی‌ترین حرکتی که باید در این زمینه انجام شود، اجرای سیستم نظارت و کنترل کیفیت بر روی تولید و عرضه انواع نان‌ها است. همچنین باید استانداردهای بهداشتی و کیفیتی را برای تولید نان‌ها تعیین کرده و تلاش کرد تا تولیدکنندگان به این استانداردها پایبند باشند.

در نهایت، مسئولان مربوطه باید با توجه به شکایات مردم و اهمیت بهداشت عمومی، اقدامات لازم را انجام دهند و تضمین کنند که نان‌های عرضه شده در بازار، با استانداردهای کیفیت و بهداشتی مطابقت دهند.

ضعف ذره‌بین نظارتی مسئولان بر کیفیت نان

 

احسان یاری یکی از شهروندان در خیابان بازارباش ارومیه در گفتگو با خبرنگار حرف رک، از ضعف ذره‌بین نظارتی مسئولان بر کیفیت نان خبر داد و اظهار کرد: موضوع حفظ کیفیت محصولات غذایی به‌خصوص کیفیت نان یکی از نکات مهم و قابل توجهی است که این روزها در کلانشهر ارومیه به دست فراموشی سپرده شده و گله‌مندی شهروندان را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: معضل بی‌کیفیتی نان در ارومیه صحبت امروز و دیروز نیست و چندسالی می‌شود که شهروندان از وضعیت موجود گله‌مند هستند؛ با افزایش قیمت نان بایستی کیفیت نان نیز به همان اندازه بهتر شود، ولی این موضوع برعکس شده است.

یاری بیان کرد: کیفیت پایین نان و دورریز آن در ارومیه موجب نارضایتی بسیاری از شهروندان شده و در این بین بسیاری از نانوایی‌های سطح شهر نیز یکی از دلایل افت کیفیت نان را کیفیت پایین آرد عنوان می‌کنند.

وی تصریح کرد: هر روز نرخ نان روغنی در ارومیه افزایش یافته و کیفیت آن نیز پایین می‌آیید هر موقع هم به کیفیت و قیمت بالای نان اعتراض می‌کنیم، نانوایی‌ها در جوابش می‌گویند، وضعیت و قیمت نان همین است اگر نمی‌خواهید، نخرید.

افزایش کیفیت نان بایستتی در اولویت مسئولین مربوطه قرار گیرد

دل‌آرام حمایتی دیگر شهروند ارومیه‌ای در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی حرف رک، اظهار کرد: چندین سال است که شهروندان به افزایش قیمت نان روغنی و سنگگ و افت شدید کیفیت آن در سطح شهری ارومیه معترض هستند، بارها جلسات متعددی در این باره صورت گرفته و مشکلات مربوط به موضوع فوق‌الذکر در رسانه‌ها شده ولی متاسفانه تاکنون اقداماتی در جهت رفع آن توسط هیچ مسئولی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که نان نیاز اولیه و هر روز مردم است و به ناچار هرچند بی‌کیفیت اما مجبور به خریداری آن هستند؛ در مقابل باتوجه به شرایط اقتصادی موجود نان تنها اقلام ارزان در سبد غدایی خانوار می‌باشد که افزایش کیفیت آن بایستتی در اولویت مسئولین مربوطه قرار گیرد.

خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت تأمین نان به عنوان غذای اصلی سفره مردم، گفت: بازرسان باید نسبت به فعالیت نانوایی‌ها حساسیت بیشتری داشته و با تخلفات صورت گرفته برخورد جدی کنند.

شهبازی با تاکید بر لزوم نظارت بیشتر توسط اتحادیه و دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها، از مردم خواست همچون گذشته به همراهی و همکاری خود با بازرسان و دستگاه‌های نظارتی ادامه داده و تخلفات مشاهده شده را سریعاً گزارش کرده تا تمهیدات لازم اتخاذ شود.

جریمه 2 میلیارد ریالی نانوایی متخلف

حسین نجف‌زاده مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی با تاکید برهدفمند‌سازی بازرسی‌ها اظهار کرد: باید فضا را ساماندهی کنیم تا افرادی که علاقمند به فعالیت سالم هستند راحت فعالیت کنند و نباید چند تخلف موجب شود تا همه متهم تلقی شوند.

وی از رسیدگی به پرونده گرانفروشی و عرضه خارج از شبکه 26 کیسه آرد، یک واحد نانوایی خبر داد و گفت: پرونده تخلف یکی از نانوایی‌ها برای عرضه خارج از شبکه 26 کیسه آرد به ارزش 160 میلیون ریال و گرانفروشی نان سنگک به میزان 40 میلیون ریال در شعبه پنجم بدوی تعزیرات حکومتی شهرستان ارومیه رسیدگی شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی افزود: شعبه پس از بررسی پرونده و ارائه نکردن اسناد و مدارک قانونی تخلف انتسابی را محرز و علاوه بر الزام به عرضه آرد در شبکه رسمی متهم را به پرداخت یک میلیارد و 600 میلیون ریال معادل 10 برابر ارزش کالای احتکاری جریمه نقدی، محکوم کرد.

به گفته نجف زاده، همچنین شعبه حکم به پرداخت 400 میلیون ریال معادل 10 برابر میزان گرانفروشی صادر و در مجموع متهم به پرداخت دو میلیارد ریال جزای نقدی محکوم کرد.

نجف زاده گفت: بازرسان اداره کل صنعت، معدن وتجارت استان گزارش تخلف را در بازرسی از یک واحد نانوایی کشف و پرونده را برای رسیدگی به تعزیرات حکومتی ارسال کردند.

وی ضمن اعلام آمادگی تعزیرات حکومتی استان جهت دریافت و رسیدگی فوری به شکایات وگزارشات مردمی از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی و صنفی، قاچاق کالا و ارز و بهداشت و دارو و درمان موضوع را ازطریق سامانه اینترنتی www.tazirat135.ir یا تلفن 135 به تعزیرات حکومتی استان گزارش نمایند.

گفتنی است؛ با رونمایی از سامانه «نظر»؛ بزرگترین سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید، مردم می‌توانند پس از هر بار خرید نان، نظرات و‌شکایات خود درباره قیمت و‌ کیفیت نان را ثبت کنند.

این نظرات در پرداخت کمک هزینه و تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

مردمی‌سازی نظارت بر اجرای طرح هوشمندسازی توزیع یارانه آرد، یکی از مهم‌ترین گام‌های این طرح است که از امروز کلید خورد.

مردم می‌توانند با مراجعه به وبسایت «Nazar.ir» و تکمیل پروفایل خود، از این پس به ازای هر بار خرید نام، نظرات خود در خصوص کیفیت و قیمت نان، بهداشت نانوایی موردنظر را ثبت کنند.

سخن آخر؛

انتظار می‌رود مسئولان و متولیان نظارت بر پخت نان در کلانشهر ارومیه، نقطه پایانی برای وعده‌های توخالی خود مشخص کرده و در جهت رفع مشکلات شهروندان در رابطه با موضوع فوق الذکر تمام تلاش خود را بکار گیرند.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از چهار هزار نانوایی است که ۲۵ درصد آنها در ارومیه فعالیت می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×