» اخبار استان » نگاه ابزاری به کارگر مردود است
اخبار استان - اشنویه

نگاه ابزاری به کارگر مردود است

اردیبهشت 10, 1402 40

به گزارش حرف رک به نقل از شنو خبر؛ هر ساله در روز جهانی کارگر مراسم مختلفی در گوشه‌گوشه کشور برای گرامیداشت این قشر زحمتکش برگزار می‌شود. شنو خبر برای شناساندن بهتر ارزش کارگران و اشاعه نظر مسئولین در این باره به سراغ رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی شهرستان اشنویه رفته است که این گفتگو در ذیل تقدیم مخاطبان می‌شود.

 

شنوخبر: کم نیستند فرق و مکتب‌هایی که مدعی احترام به کارگر و دفاع از حقوق کارگران هستند. واقعیت این فرق و مکتب‌ها چیست و آیا به‌راستی کارگر را محترم می‌دارند؟

محمدی: به نظر من هر مکتبی که به کار و کارگر نگاه ابزاری داشته باشد و آن را در خدمت نظام سرمایه‌داری بداند مردود است البته در بسیاری از مکتب‌ها، اهداف نادرست در پشت کلمات زیبا پنهان شده‌اند حضرت امام خمینی (ره) هر روز را روز کارگر می‌دانستند و بر این نظر بودند که اختصاص یک روز به نام کارگر مثل این است که روز را روز خورشید بدانیم، درحالی‌که خورشید همیشه و در طول سال هست البته از باب تعظیم اختصاص یک روز را هم به نام کارگر بدون اشکال می‌دانستند.

 

شنوخبر: قشر کارگر در تحقق انقلاب اسلامی و پیشبرد امور کشور و پیروزی در دفاع مقدس و در برچیدن بساط فتنه‌ها چه نقشی ایفا کرده است؟

محمدی: بله در تمامی مراحل به‌عنوان دفاع از کارگر و احترام به حقوق آنها دین اسلام ارزش گذاشته و مدعی هستیم که در دنیا این امر را نهادینه کردیم و در مفهوم مکتب‌های اسلامی دفاع می‌کنیم.

 

شنوخبر: به طور مشخص آیا قوانین اساسی و ثانویه در کشور ما تأمین‌کننده و متضمن حقوق قشر کارگر ارزیابی می‌شود؟

محمدی: ما برای ایفای حق‌وحقوق کارگران از نظر قانون و مواد قانونی، هیچ کمبودی نداریم اگر کمبودی هست در بخش اجرا و عمل به قوانین است ما در بخش‌های مختلف قوانین متراکمی داریم و به‌قول‌معروف چوب‌خط تصویب قوانین ما پر شده است باید تلاش‌ها بر نظارت و عمل به قوانین موجود متمرکز شود و البته باز اگر در جایی برای استیفای کامل حقوق کارگران احساس شود باید بخشی از قانون تغییر کند مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارد که در این راستا گام بردارد.

 

شنوخبر: فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در دوره فعلی، آیا توقعات کارگری را برآورده ساخته است یا دست کم در مسیر خواست کارگران گام برداشته است؟
محمدی: نه‌تنها فراکسیون‌های مجلس، بلکه کمیسیون‌ها و تمام تشکیلات مجلس شورای اسلامی این آمادگی را دارند که در خدمت درخواست‌های کارگران که قریب به‌اتفاق آنها به حق است باشند، البته تا آنجایی که من اطلاع دارم تمام اعضای فراکسیون کارگری مجلس و هیئت‌رئیسه آن در مجلس فعلی پیگیر حقوق کارگران بوده‌اند و جلسات متعددی را با مسئولان ذی‌ربط برگزار کرده‌اند در کل من برآیند را مثبت ارزیابی می‌کنم.

 

شنوخبر: آیا در کشور اصناف کارگری بدرستی پا گرفته‌اند و شأنیت حقوقی و اجرایی لازم را دارند؟
محمدی: بله شکر خداوند به وجود رهبری فرزانه و نقش بسیج در عرصه‌های کارگری در نظام جمهوری اسلامی شأن و منزلت کارگر به‌درستی پا گرفته است.

 

شنوخبر: نقش کارگران در عرصه اقتصاد مقاومتی چگونه توصیف می‌شود؟
محمدی: کارگران در عرصه‌های اقتصادی و با محوریت شعارهای سال تقش بسزایی در ایجاد افکار مقاومتی داشته باشند.

 

شنوخبر: کارگر نیازمند مهارت و آموزش و آشنایی با ایجابات مهارتی روز است. کارفرمایان و نهادهای نظارتی ذیربط تا چه اندازه به این مهم توجه و اهتمام دارند؟
محمدی: کارفرمایان به بهانه‌های مختلف و ایجاد موانع به این موضوعات توجهی ندارند و باید با ایجاد و مدت رویه بین کارفرما و پیمانکار این موضوع حل شود.

 

شنوخبر: امنیت شغلی امروزه دل نگرانی بزرگ کارگران است. در مسیر رفع این دل نگرانی چه اقداماتی شده و چه باید کرد؟
محمدی: گرچه امروز در جامعه اشتغال بیشتر کارگران از امنیت شغلی برخوردار نیستند؛ ولی امروز با اهداف و برنامه‌های که مقام معظم رهبری با محوریت شعار شال در پیش گرفته این دل‌نگرانی از کارگران رفع شده و اقدامات خوبی ایجاد شود.

 

شنوخبر: با توجه به نامگذاری سال به نام مهار تورم و رشد تولید، کارگران چه نقشی در عملیات‌ شدن آن دارند؟

محمدی:در جامعه‌ای که کارگر نباشد رشد و تولید نیز به مشکل می‌خورد باتوجه‌به شعارهای سال که از طرف رهبری نام‌گذاری می‌شود اگر کارگران نباشد نقش تولید نیز به خطر می‌افتد؛ لذا کارگران در سال ۱۴۰۲ می‌توانند در تحقق نقش تولید بسزایی داشته باشند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×