» اجتماعی » گلایه شرکت‌های دانش‌بنیان از افزایش ۱۰ برابری نرخ اجاره‌بها در دانشگاه آزاد ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گزارش و تحلیل
در گفتگو با حرف‌رک مطرح شد؛

گلایه شرکت‌های دانش‌بنیان از افزایش ۱۰ برابری نرخ اجاره‌بها در دانشگاه آزاد ارومیه

خرداد 21, 1402 80

فشار افزایش نرخ اجاره‌بها به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد هم سرایت کرده و صدای برخی فعالان این شرکت‌ها را درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ در سال اخیر خروج نخبگان و متخصصان از کشور همواره به‌عنوان یکی از دغدغه‌های سیاست‌گذاران مطرح بوده است.

این دغدغه عموماً مربوط به کشورهایی است که به هر دلیلی توانایی نگهداشت و جذب این افراد را ندارند.

پس از شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری و نوآوری در سراسر دنیا، کشورهای توسعه‌یافته به علت کمبود نیروی متخصص، تمرکز خود را بر جذب نخبگان کشورهای کمتر توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه گذاشته‌اند.

درواقع، با انواع مشوق‌ها باعث خالی‌شدن کشورهای کمتر توسعه‌یافته از سرمایه انسانی شدند.

این در حالی است که بعضی کشورها این چالش را به‌درستی درک کرده‌اند و تلاش می‌کنند که از خروج سرمایه انسانی خود جلوگیری کنند.

همچنین برخی دیگر تلاش می‌کنند که نیروهای نخبه‌ای را که طی سال‌های گذشته ازدست‌داده‌اند، تشویق به بازگشت یا همکاری کنند.

در این راستا؛ ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی فناوری‌ها توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌­ها گامی مؤثر در جلوگیری از مهاجرت آنها به کشورهای دیگر است و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نقش مهمی در پیشرفت علم و فناوری کشور دارند.

بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری رفع موانع پیشروی شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقای کارآفرینی علمی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

اما انگار مسئولان شهری و استانی ما به‌جای حمایت از نخبگان علمی و دانشگاهی چوب لای پیشرفت آنان گذاشته و با درخواست‌های نا به جا سعی در ناامید کردن آنان دارند که رئیس دانشگاه آزاد ارومیه نیز از این امر مستثنی نیست.

فشار افزایش نرخ اجاره‌بها به برخی شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در دانشگاه آزاد ارومیه هم سرایت کرده و برخی فعالان این شرکت‌ها از این شرایط با وجود تأکید مسئولان بر حمایت از دانش‌بنیان‌ها گلایه‌مندند.

بر اساس گزارش‌های میدانی بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار افرادی قرار دارد که سال به ماه درب آن بسته بوده و بیشتر به دلیل استفاده از مزایا، این شرکت‌ها را به آنان اجاره داده شده است.

همچنین معدود نخبگانی که این شرکت‌ها را برای تولید محصولات خود از رئیس دانشگاه اجاره کرده‌اند ناراضی بوده و می‌گویند: تا چند سال پیش‌قراردادهای شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت یک‌ساله بود.

مسئولان به‌جای حمایت از نخبگان چوب لای چرخ پیشرفت نخبگان می‌گذارند

صاحب یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد در ادامه عنوان کرد: متأسفانه ابتدای سال جاری قراردادها با قیمت گزاف به‌صورت ۶ماهه منعقد شد.

این نخبه بیان کرد: با این حساب پس از چند ماه، بار دیگر اجاره‌بهای این شرکت‌ها توسط رئیس دانشگاه افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: مگر درآمد نخبگان ماهیانه چه‌قدر است که بخواهند چند میلیون اجاره پرداخت کنند.

این نخبه بیان کرد: اگر اجاره شرکت دانش‌بنیان افزایش داشته باشد، پرداخت آن برای ما سخت‌تر خواهد شد.

این شهروند ارومیه‌ای افزود: بنابراین مجبور به تعطیلی شرکت خواهیم شد.

وی گفت: این مسئولان به‌جای حمایت از ما چوب لای چرخ پیشرفت نخبگان می‌گذارند.

 

دلسرد شدن نخبگان در صورت حمایت نشدن

نخبه دیگری که در یکی از واحدهای دانش‌بنیان مستقر بود با ابراز گلایه بیان کرد: پژوهش امر دیر بازدهی است؛ بنابراین نباید از پژوهش انتظار بازدهی سریع را داشت؛ چراکه این مهم امری دیر بازده است.

وی با تأکید بر اینکه جامعه ما باید مدیریت نخبگان را به نخبه‌ترین فرد واگذار کنند، عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته هموار در میان چندین فرد نخبه، نخبه‌ترین آنها به‌عنوان رهبر و سرپرست و مدیرگروه تعیین می‌شود؛ ولی متأسفانه این امر در کشور ما برعکس است.

این نخبه بیان کرد: اگر از نخبگان کشور حمایت نشود این را مطمئن باشید تمام نخبگان کشور از فعالیت‌های علمی خود دلسرد خواهند شد، و این نیز همان خواسته دشمن است.

این شهروند در پایان بیان کرد: در صورت عدم حمایت مسئولان استان برخلاف‌میل‌باطنی مجبور به مهاجرت به سایر استان‌ها خواهیم شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×