» اجتماعی » ۷۰۰۰ کارگر ایرانی به عراق مهاجرت کردند
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو
مشاور کانون هماهنگی شوراهای کار استان آذربایجان‌غربی:

۷۰۰۰ کارگر ایرانی به عراق مهاجرت کردند

بهمن 28, 1402 60

مشاور کانون هماهنگی شوراهای کار آذربایجان‌غربی گفت: حدود 6 تا هفت هزار نفر از کارگران ایرانی هم‌اکنون در کشور عراق فعالیت دارند و برخی کارگران متخصص روزانه چهار میلیون دستمزد می‌گیرند.

علی صحرانورد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، نبود امنیت شغلی را یکی از دغدغه‌های کارگران دانست و اظهار کرد: قانون کار دارای 203 ماده و 13 تبصره است و در این رابطه پیش از اینکه مهر قانون خشک شود، برخی کارفرمایان و سرمایه‌داران برای دور زدن قانون، پیشنهاد دادند که قانون قراردادهای موقت‌کار، در مجلس عملیاتی و تصویب شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس، از روزی که قانون قراردادهای موقتی کار تصویب شد تاکنون آب خوشی از دهان کارگران پایین نرفته است چون کارگری که امنیت شغلی نداشته باشد انگیزه خود را از دست می‌دهد و امروز بیش از 99 درصد کارگران ایران و 100 درصد کارگران آذربایجان‌غربی با قرارداده‌های موقتی کار مشغول به کار هستند.

مشاور کانون هماهنگی شوراهای کار استان آذربایجان‌غربی قراردادهای سفید امضا را از دیگر دغدغه‌های کارگران برشمرد و گفت: قراردادهای سفید به‌سان برده‌داری نوین است که برازنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

وی تصریح کرد: این موضوع در قانون پیش‌بینی شده است و در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بازرسان کار به عنوان حافظان قانون قراردادهای کارگری هستند و باید در کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، قراردادی که کارفرما امضا می‌کند باید یک نسخه به اداره کار و رفاه اجتماعی ارسال کند و یک نسخه تحویل کارگر بدهند و یک نسخه در شورای اسلامی کار باشد و در نهایت یک نسخه نیز در بایگانی کارگاه باقی بماند در حالی که هم‌اکنون پیمانکاران و شرکت‌های خدماتی دمار از روزگار کارگران در می‌آورد.

صحرانورد بیان کرد: بحث حذف پیمانکاران، اخیرا در مجلس مطرح شد و مابین دولت و مجلس و شورای نگهبان پاسکاری می‌شود که تصویب شده و هم اکنون بالای 58 درصد ایران از خانواده کارگری بوده و در آذربایجان‌غربی 405 هزار نفر بیمه شده اصلی وجود دارد که با خانواده‌های خود نیز به جمعیت یک میلیون و 380 هزار نفری می‌رسد و بنابراین یک‌سوم جمعیت استان را کارگران تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز با فرار کارگران ماهر مواجه هستیم که باعث و بانی آن دستمزد کم و ناچیز آن است که اگر ادامه داشته باشد دیگر کسی در کارگاه‌ها کار نمی‌کند.

صحرانورد با اشاره به آمار کارگران مهاجرت کرده از استان گفت: حدود 6 تا هفت هزار نفر از کارگران ایرانی هم اکنون در کشور عراق فعالیت دارند و برخی کارگران متخصص روزانه چهار میلیون دستمزد می‌گیرند در حالی که همین کارگر متخصص در کشورمان روزانه 285 هزار حقوق دریافت می‌کند.

وی عنوان کرد: متخصصان و کارگران ماهر بیشتر به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه امارات، ترکیه و عراق مهاجرت کرده و این ضایعه برای ایران است و باید به وزیر کار تذکر داد که زمانی که شما نمی‌توانید با حقوق 50 میلیون تومان زندگی خود را بچرخانید چگونه یک کارگر با پنج میلیون و 200 هزار تومان درآمد می‌تواند زندگی خود را بچرخاند و این در حالی است که 65 درصد کارگران آذربایجان‌غربی فاقد مسکن هستند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×