» اجتماعی » ۷۰ تن گل محمدی از گلستان‌های چالدران برداشت می‌شود 
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد:

۷۰ تن گل محمدی از گلستان‌های چالدران برداشت می‌شود 

تیر 10, 1402 30

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۷۰ تن گل‌محمدی از گلستان‌های شهرستان چالدران برداشت می‌شود که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.  

خسرو شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک، با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان چالدران اظهار کرد: برداشت گل محمدی در این شهرستان به دلیل شرایط آب‌وهوایی از تیرماه آغاز و به مدت یک ماه ادامه دارد.

وی افزود: امسال وضعیت بازدهی گل محمدی به دلیل بارش‌های بهاری بسیار مناسب بوده که میانگین برداشت گل محمدی در اراضی این شهرستان چهار تن در هر هکتار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان ۳۹ هکتار است که حدود ۷۰ تن محصول از این گلستان‌های چالدران برداشت می‌شود این میزان، نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: هم‌زمان با برداشت گل محمدی از لاله‌زارهای چالدران گلاب‌گیری این محصول نیز در کارگاه‌های صنعتی و سنتی آغاز می‌شود.

 

شهبازی بیان کرد: این طلای معطر نسبت به سایر محصولات کشاورزی، درگیری کمتری با آفات دارد و می‌تواند به‌صورت خشک شده نیز مورداستفاده قرار گیرد یا از آن گلاب و اسانس استحصال شود.

وی محصولات گل‌محمدی را شامل گلاب، غنچه خشک و گلبرگ برشمرد و افزود: این محصول پس از برداشت به منظور مصرف خوراکی، دارویی، غنچه خشک، گلاب‌گیری و گرفتن اسانس گل، مورد استفاده قرار می‌گیرد و عمده محصولات تولیدی در بازار این شهرستان و استان‌های هم جوار به فروش می‌رسد.

رئیس جهاد کشاورزی در آذربایجان غربی افزود: سیاست‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی نیز توسعه کشت گیاهان با نیاز آبی کم و مقاوم به شرایط اقلیمی مختلف است، ازاین‌رو گسترش سطح زیر کشت گل محمدی در دستور کار قرار دارد.

شهبازی در پایان به فواید گل‌محمدی نیز اشاره کرده و گفت: گل محمدی، در تسکین برخی دردهای روماتیسمی ، بیماری های‌قلبی ، تقویت اعصاب و ناراحتی گوارش استفاده می‌شود و در طول چند دهه اخیر مورد استقبال مردم در استان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×