» اجتماعی » تعداد 1827 روستای آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو

تعداد 1827 روستای آذربایجان غربی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

اردیبهشت 28, 1402 50

قاسم جلیلی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار حرف رک در خصوص توسعه اینترنت در روستاهای آذربایجان غربی هم اظهار کرد: از دو هزار و ۱۹۶ روستای بالای ۲۰ خانوار، یک هزار و ۸۲۷ روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند که از این تعداد ۲۱۰ روستا از ابتدای دولت سیزدهم بوده است.

وی ضمن تبیین اهمیت نهضت توسعه فیبر خانگی گفت: سهم اینترنت ثابت استان هشت و نیم درصد است و متأسفانه حجم آن بر روی شبکه همراه بوده که باعث اختلال و مشکلاتی در آن می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی بیان کرد: چهارمین مرکز دیتاسنتر کشور که نقش مهم و ضروری در تکمیل شبکه ملی اطلاعات دارد با مشارکت بخش خصوصی در منطقه آزاد ماکو ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: برای ایجاد این مرکز سه هزار راک ایجاد و با بهره‌برداری از آن زمینه اشتغال برای هزاران نفر در حوزه فناوری اطلاعات فراهم می‌شود.

جلیلی‌نژاد با بیان اینکه این مرکز یکی از مهم‌ترین پروژه‌های راهبردی کشور است و راه‌اندازی آن موجب ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی استان می‌شود افزود: سه قطب دیگر در استان‌های البرز، فارس و خراسان رضوی ایجاد می‌شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی ادامه داد: ضریب نفوذ تلفن همراه در آذربایجان غربی به ۱۶۲ درصد رسیده و ضریب نفوذ اینترنت ثابت و سیار هم در حال حاضر ۱۶۹ درصد است.

وی با بیان اینکه تنها نیمی از ظرفیت دیتای استان مورداستفاده قرار می‌گیرد، تأکید کرد: همچنین ظرفیت شبکه دیتای داخلی استان از ۵۱۰ گیگابیت به ۵۲۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

جلیلی‌نژاد با تأکید بر ضوابط اجرای این طرح و مشخص‌شدن چارچوب قانونی آن گفت: شهرداران شهرستان‌ها و شهرداری کلان‌شهر ارومیه باید هرچه سریع‌تر موانع را مرتفع و وارد مرحله اجرا شوند و تا امروز 2 شهرستان ماکو و مهاباد تفاهم‌نامه را امضا کرده‌اند.

مدیرکل ارتباطات عنوان کرد: طبق تصمیم دولت، تا پایان دولت سیزدهم باید 80 درصد خانوارها و 100 درصد کسب‌وکارها از این امکان بهره‌مند شوند که دراین‌بین همکاری شهرداری‌ها استان در اجرای طرح نهضت ملی توسعه فیبر نوری خانگی بسیار مؤثر است.

وی تصریح کرد: تاکنون 3.5 درصد خانوارهای آذربایجان غربی از امکان استفاده از فیبر نوری در اتصال به اینترنت بهره‌مند شده‌اند که کمتر از یک‌سوم این تعداد، از فیبر استفاده می‌کنند.

جلیلی‌نژاد در ادامه با اشاره به توسعه پیام‌رسان‌های داخلی افزود: توسعه پیام‌رسان‌های داخلی موجب رشد شبکه‌های اجتماعی مویرگی داخلی، امنیت خانواده‌ها و اجتماع می‌شود.

وی افزود: مهاجرت به پیام‌رسان‌های داخلی سبب تقویت زیرساخت‌های آنها شده و بستر بالارفتن کیفیت ارائه خدمات را فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×