اخبار استان - اقتصادی - تیتر یک - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

صنعت مرغداری؛ محرک اقتصادی در آذربایجان غربی

اردیبهشت 16, 1403 ۰:۱۷ ق٫ظ 10

صنعت مرغداری در آذربایجان غربی نه‌تنها به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی منطقه مطرح است، بلکه باتوجه‌به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی، پتانسیل بالایی برای توسعه و رشد دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» در استان آذربایجان غربی، صنعت مرغداری به‌عنوان یکی از محورهای اصلی تولید و اقتصاد منطقه، رونق گرفته است و بر اساس گزارش‌های رسمی، ۹۵ درصد از این صنعت در دست بخش خصوصی و نیمه‌دولتی است.

با تولید سالانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه، این صنعت شاهد رشدی ۱۵ تا ۲۰ درصدی بوده و انتظار می‌رود که این روند تداوم یابد. شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، میاندوآب، ماکو و پیرانشهر، عمده‌ترین زنجیره‌های تولیدی را در خود جای‌داده‌اند و بیش از ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ استان را بر عهده دارند.

۸۰ درصد واحدهای مادر گوشتی فعال استان در مالکیت هفت زنجیره تولید گوشت مرغ هستند که نقش مؤثری در افزایش تولید و بهبود کیفیت مرغ دارند همچنین، ۷۳۶ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۶ میلیون قطعه مرغ در استان فعالیت می‌کنند.

صادرات تخم‌مرغ نطفه‌دار، جوجه یکروزه گوشتی و مرغ منجمد به سایر استان‌های کشور نیز از دیگر فعالیت‌های این صنعت است استان آذربایجان غربی با داشتن ظرفیت تولید ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه مرغ در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه، به یکی از استان‌های شاخص در صنعت طیور تبدیل شده است.

با وجود ۶ کارخانه جوجه‌کشی با ظرفیت تولید ۹۴ میلیون قطعه، ۱۵ کشتارگاه طیور با ظرفیت ۳۹ هزار و ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت و ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن، آذربایجان غربی نقش مهمی در تولید و صادرات محصولات طیور ایفا می‌کند.

یادآور می‌شود صنعت مرغداری در آذربایجان غربی نه‌تنها به‌عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی منطقه مطرح است، بلکه باتوجه‌به ظرفیت‌های تولیدی و صادراتی، پتانسیل بالایی برای توسعه و رشد دارد.

فعالیت750 واحد مرغداری در آذربایجان غربی

قاسمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «حرف‌رک» با اشاره به وضعیت مرغداری و مرغ مادر در استان اظهار کرد: در استان آذربایجان غربی در حدود 70 مرغ مادر وجود دارد که علاوه بر مصرف استان در تولید جوجه یک‌روزه در کشور صاحب رتبه بوده و سومین استان تولیدکننده جوجه یک‌روزه در کشور به شمار می‌آیم.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان غربی ۷۵۰ واحد مرغداری فعال وجود دارد که زیرساخت‌های لازم برای تولید ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن مرغ را دارد؛ اما به دلیل کمبود در نقدینگی و وضعیت بازار معمولاً در حدود پنج میلیون در ماه جوجه‌ریزی انجام می‌شود.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان آذربایجان غربی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در استان آذربایجان غربی مازاد بر نیاز استان است بیان کرد: به دلیل مازاد بر نیاز مصرف بازار نرخ فروش مرغ کمتر از نرخ مصوب فروش مرغ بوده است.

وی با اشاره به ظرفیت کشتارگاه در استان بیان کرد: کشتارگاه‌های فعال در استان توانمند بوده و تعداد 12 کشتارگاه فعال در استان وجود دارد و بر اساس آمار مصرف سرانه سالانه هر فرد در خصوص گوشت مرغ ۲۶ کیلوگرم بوده ماهانه هفت‌تن مصرف مرغ در استان وجود دارد که این توجه به این میزان تولید مرغ در استان مازاد بر نیاز استان است.

قاسمی یادآور شد: ظرفیت تولید روزانه هر کشتارگاه به‌صورت روزانه در حدود 60 تا 70 تن است و ماهانه نیز می‌تواند 15 هزار تن مرغ تولید کنند.

وی اذعان کرد: در حال حاضر با عدم جذب گوشت مرغ مواجه هستیم که به مرغداری‌ها آسیب رسانده و قیمت مردغ در بازار 10 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب فروخته شده و یک مشکل اساسی برای تولیدکننده ایجاد می‌کند که اگر این روند ادامه پیدا کند باز ممکن است برای کمبود مرغ در جامعه مشکل ایجاد کند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران استان آذربایجان غربی تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی صنعتت مرغداری و کشتارگاه‌ها و مرغداری‌ها کاملاً به‌صورت صنعتی بوده و مطابق با استاندارهای روز دنیا است و هیچ‌گونه عقب‌ماندگی با فن و دانش مرغداری‌های دنیا ندارد.

وی یادآور شد: کشورمان جز هفت‌کشور برتر دنیا در تولید گوشت مرغ در جهان است و جز کشورهای پیشرفته در صنعت مرغداری بوده و استان آذربایجان غربی استانی پیشرو در صنعت مرغداری است.

قاسمی با اشاره تأمین مرغ در زمان استراتژیک گفت: در استان به‌شدت کشتار مرغ انجام می‌شود امام این موضوع نیز محدودیتی دارد زمانی مرغ گرم کشتار شده به‌صورت گرم وارد بازار می‌شود؛ اما برای استفاده استراتژیک نیاز به برودت و سیر مراحلی خاصی دارد و برای این موضوع امکانات و تجهیزات لازم داد که امیدواریم این مراحل نیز به‌درستی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: کمبود نقدینگی در جامعه تولیدکننده را با مشکل مواجه کرده است و هیچ کمبودی در نهاده دامی و مرغی وجود ندارد.

 افزایش 40 درصدی جوجه‌ریزی در آذربایجان غربی

پرویز بستانچی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به میزان جوجه‌ریزی در استان اظهار کرد: میزان جوجه‌ریزی استان آذربایجان غربی در سال جاری حدود یک‌میلیونی 500 هزار قطعه بود که نسبت مدت‌زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه امسال عنوان کرد: میزان جوجه‌ریزی در فروردین‌ماه امسال در حدود چهار میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه بود که نسبت به مدت‌زمان مشابه گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در تأمین گوشت مرغ در استان وجود ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: باتوجه‌به فعالیت مرغداری‌ها در استان در حدود پنج میلیون جوجه‌ریزی در استان انجام شود که این میزان تولید مازاد بر نیاز استان است که قطعه‌های اضافی مرغ به استان‌های مجاور نیز صادر می‌شود.

بستانچی با اشاره به میزان مصرف گوشت مرغ در استان آذربایجان غربی تصریح کرد: مصرف روزانه گوشت مرغ مختلف است و با توجه گران‌شدن قیمت گوشت قرمز مصرف گوشت مرغ افزایش‌یافته اما در حال حاضر ۲۶۰ تن روزانه مصرف گوشت مرغ داریم و میزان کشتار مرغ در حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ تن است که این میزان نیز مازاد بر نیاز استان بوده که موارد اضافی صادر می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در استان آذربایجان غربی در حدود ۱۲ کشتارگاه صنعتی فعال بوده و تعداد ۷۷۱ واحد صنعتی فعال است.

 

 مشکلات صنعت مرغداری در آذربایجان غربی

محمد حسینی که صاحب مرغداری در ارومیه است با اشاره به مشکلات صنعت مرغداری در استان آذربایجان غربی اظهار کرد: صنعت مرغداری در آذربایجان غربی با چالش‌های متعددی روبرو است.
وی به بی‌ثباتی بازار مرغ در استان اشاره کرد و گفت: نوسانات قیمتی در بازار مرغ و تخم‌مرغ باعث ناپایداری در تولیدکنندگان مرغ می‌شود. افت‌وخیزهای قیمتی مرغ، تولیدکنندگان را هر روز دچار بحران می‌کند.
حسینی با اشاره به کمبود نقدینگی در واحدهای تولیدی گفت: نقدینگی کافی در واحدهای تولیدی مرغ وجود ندارد و این مشکل می‌تواند تولیدکنندگان را به مشکلات مالی دچار کند.
صاحب مرغداری ضمن اشاره به کم‌رنگ بودن صادرات مرغ یادآور شد: مشکلات در توزیع نهاده‌ها و کم‌رنگ بودن صادرات مرغ، به‌عنوان دیگر مشکلات این صنعت مطرح است.
وی اضافه کرد: کمبود نهاده‌ها در بازار داخلی باعث افزایش قیمت‌ها و کاهش تولید مرغ می‌شود و نقدینگی کافی در واحدهای تولیدی مرغ وجود ندارد و این مشکل باعث مشکلات در تأمین نهاده‌ها می‌شود.
حسینی با اشاره به کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها بیان کرد: کاهش قیمت مرغ و افزایش قیمت نهاده‌ها مرغداران را به فاز ضرردهی می‌برد و تولیدکنندگان مجبور به تهیه نهاده‌ها از بازار آزاد هستند و این موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.
وی یادآور شد: باتوجه‌به اهمیت صنعت مرغداری در تأمین پروتئین موردنیاز جامعه، لازم است که تدابیر لازم برای حل مشکلات موجود و حمایت از این صنعت اتخاذ شود که امیدواریم با اجرای سیاست‌های مناسب، شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این بخش باشیم.

 
 هزینه‌های تولید و نهاده‌های دامی

خاطرنشان می‌شود قیمت‌های جدید نهاده‌های دامی نشان از کاهش دارد، به‌طوری‌که هر کیلوگرم جو و ذرت با قیمت ۱۱۳۰۰ تومان و کنجاله سویا با قیمت ۱۶۳۰۰ تومان تعیین شده است. این کاهش قیمت‌ها می‌تواند تا حدودی به کاهش هزینه‌های تولید کمک کند. در راستای حمایت از تولیدکنندگان، 106 هزار و 300 تن نهاده دام و طیور در استان توزیع شده است که شامل ذرت، کنجاله سویا و جو است. این اقدامات در جهت کاهش هزینه‌های تولید و حمایت از تولیدکنندگان صورت‌گرفته است. باتوجه‌به اقدامات انجام شده و تمرکز بر بهبود فرایندهای تولید و توزیع، امید است که صنعت مرغداری در آذربایجان غربی بتواند باثبات بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد و به تأمین نیازهای داخلی و حتی صادرات کمک کند. باتوجه‌به اهمیت صنعت مرغداری در تأمین پروتئین موردنیاز جامعه و نقش آن در اقتصاد کشاورزی، لازم است که تدابیر لازم برای حل مشکلات موجود و حمایت مستمر از این صنعت اتخاذ شود امیدواریم با اجرای سیاست‌های مناسب، شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر این بخش باشیم.

رقیه وکیلی

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×