یادداشت

سپاه و مردم راز ایران قوی

اردیبهشت 2, 1403 ۳:۲۱ ب٫ظ 30

مردمی بودن سپاه به معنای پیوند عمیق و ناگسستنی این نهاد با مردم است که در زمینه‌های مختلفی باعث توسعه شده است.

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از بدو تأسیس، همواره در کنار مردم ایران بوده و در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سپاه، مردمی بودن آن است. این ویژگی، نقش مهمی در جلب اعتماد مردم و مشارکت آنها در تأمین امنیت کشور ایفا می‌کند. استان آذربایجان غربی به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، همیشه در معرض تهدیدات امنیتی مختلفی بوده است. سپاه پاسداران در این استان نیز با اتکا به مردمی بودن خود، توانسته است گام‌های مؤثری در جهت تأمین امنیت پایدار بردارد.

 مردمی بودن سپاه

 مردمی بودن سپاه به معنای پیوند عمیق و ناگسستنی این نهاد با مردم است. این پیوند در ابعاد مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی خود را نشان می‌دهد.

 سپاه با مردم در غم و شادی شریک بوده و در حل مشکلات آنها میدان‌داری کرده است. حضور سپاه در عرصه‌های مختلف سازندگی، امدادرسانی و محرومیت‌زدایی، نمونه‌ای از این مردمی بودن است و علاوه بر اینها سپاه با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی، تلاش کرده تا ارتباط خود را با مردم تقویت کند.
سپاه با مشارکت دادن مردم در فعالیت‌های امنیتی، آنها را در تأمین امنیت خود سهیم می‌کند و این مشارکت از طریق تشکیل بسیج، گروهای جهادی و سایر تشکل‌های مردمی صورت می‌گیرد.

 نقش مردمی بودن سپاه در تأمین امنیت پایدار

 مردمی بودن سپاه، نقش مهمی در تأمین امنیت پایدار در استان آذربایجان غربی ایفا می‌کند. اعتماد مردم به سپاه، باعث می‌شود تا آنها در صورت مشاهده هرگونه اقدام مشکوک، آن را به مسئولان اطلاع دهند. همچنین مردم با حضور فعال خود در کنار سپاه، در خنثی‌سازی اقدامات دشمن نقش‌آفرینی می‌کنند.

 علاوه بر این، مردمی بودن سپاه، باعث می‌شود تا این نهاد از مشکلات و نیازهای مردم درک صحیحی داشته باشد و برای حل آنها برنامه‌ریزی و اقدام کند.

 این امر، به افزایش رضایت مردم و تقویت امنیت پایدار در منطقه کمک بسزایی کرده است بطوریکه در موارد متعددی حتی عناصر ضدانقلاب نیز اسیر جوانمردی و مردم‌داری سپاه شدند و با تمام وجود خودشان را تسلیم رزمندگان اسلام کردند و برای همیشه زندگی جدیدی را بر می‌گزینند.

 نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی مردمی سپاه در آذربایجان غربی

مبارزه با گروه‌های تروریستی، مقابله با قاچاق کالا، محرومیت‌زدایی، حمایت از تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی، حضور در عرصه‌های ورزشی و فرهنگی، مشارکت در امور عمرانی و آبادانی و ارتقای احساس امنیت در جامعه از جمله نقش‌آفرینی‌های مؤثر سپاه پاسداران در استان آذربایجان غربی شمرده می‌شود که اثرات مطلوبی بر وضع جامعه داشته است.

سپاه با مشارکت مردم، توانسته است ضربات مهلکی به گروه‌های تروریستی در استان آذربایجان غربی وارد کند و هم‌زمان نیز با همکاری مردم، با قاچاق کالا در مرزهای استان مبارزه می‌کند و در کنار این موارد در مواقع بحران مانند سیل و زلزله، به‌عنوان اولین نهاد حاضر در میدان به امدادرسانی می‌پردازد.
سپاه با مشارکت مردم، در مناطق محروم استان اقدام به ساخت مدرسه، مسجد، خانه و سایر اقدامات برای رفع محدودیت کرده است و با تشویق و حمایت از کارآفرینی و تولید داخلی، زمینه رونق اقتصادی در استان و ایجاد اشتغال برای جوانان را فراهم می‌کند.

سپاه با برگزاری مسابقات ورزشی و جشنواره‌های فرهنگی، نشان داده که شادابی و نشاط جوانان از اولویت‌های اصلی‌اش است و به همین منظور زمینه تقویت هویت ملی و مذهبی آنها فراهم می‌کند و در کنار همه این موارد، سپاه با احترام به حقوق و آزادی‌های اقلیت‌ها و مذاهب مختلف در استان، به وحدت و انسجام ملی در منطقه کمک می‌کند. ساخت‌وساز پل، جاده، مدرسه، مسجد و سایر تأسیسات عمومی در مناطق محروم استان از دیگر اقدامات سپاه است که با مشارکت مردم همیشه به اهدافش رسیده و در حال حاضر محرومان و مستضعفان یکی از مهم‌ترین هواداران و معتقدان به سپاه پاسداران هستند؛ چون یقین دارند سپاه هم درست می‌فهمد و هم به‌موقع عمل می‌کند.

 نقش سپاه در جلب مشارکت مردم

 سپاه برای جلب مشارکت مردم در تأمین امنیت، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند، از جمله برگزاری جلسات و نشست‌های مردمی، آموزش و آگاه‌سازی به مردم و حمایت از تشکل‌های مردمی و همین مردم‌محور بودن سپاه از مهم‌ترین دلایل موفقیت سپاه در جلب مشارکت مردم در زمینه‌های مختلف است.

 اثرات مردمی بودن سپاه بر امنیت پایدار

 مردمی بودن سپاه، اثرات مثبت متعددی بر امنیت پایدار در استان آذربایجان غربی دارد و باعث افزایش اعتماد مردم به سپاه می‌شود. اعتماد دوطرفه مردم به سپاه و سپاه به مردم باعث شده تا مثلاً هرگونه تحرکات مشکوک و اقدامات غیرعادی در گوشه‌وکنار استان توسط مردم به این نهاد گزارش شود و می‌توان ادعا کرد وجهه مردمی سپاه و سپاه مردمی سدی محکم در برابر نفوذ بیگانگان است.

حضور سپاه در کنار مردم و مشارکت آنها در تأمین امنیت، باعث شده است تا مردم احساس امنیت بیشتری داشته باشند و حاصل این اعتماد منجر به کاهش جرایم و تخلفات شده که زمینه‌ساز توسعه و ایجاد فضای امن برای سرمایه‌گذاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×