دیرباز
اخبار استان - تیتر یک - فرهنگی

مکتب صادقی میراث دائمی تاریخ اسلام است

اردیبهشت 15, 1403 ۰:۰۵ ق٫ظ 10

نماینده مردم آذربایجان غربی گفت: امام صادق (ع)با ایجاد نهضت علمی، به رشد و توسعه فکری و فقهی شیعه کمک کردند و مکتب صادقی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکاتب فکری در تاریخ اسلام مطرح ساختند.

حجت‌الاسلام عسکر دیرباز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به سالروز شهادت امام صادق (ع) اظهار کرد: امام جعفر صادق (ع)، ششمین امام شیعیان دوازده‌امامی، به دلیل فعالیت‌های علمی و تأثیرگذاری عمیقش بر مکتب شیعه و حتی دیگر مذاهب اسلامی، شخصیتی برجسته در تاریخ اسلام به شمار می‌آید و غیر از امام‌زمان تنها امام است که ۶۵ سال عمر کرده‌اند که به همین علت به امام‌زمان شیخ ائمه نیز می‌گویند.

وی با بیان اینکه در این زندگی ایشان اتفاقات مختلفی رخ داد ادامه داد: ایشان در زمانی که خلافت اموی در حال ضعف و خلافت عباسیان در حال ظهور بود، امامت شیعیان را بر عهده داشتند و از این فرصت برای گسترش دانش و معارف اهل‌بیت استفاده کردند؛ مانند گنجینه سرشاری از معارف دینی در اختیار مردم قرار گیرد.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان عنوان کرد: امام صادق (ع) در سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شدند و دوران امامتشان از سال ۱۱۴ تا ۱۴۸ هجری قمری به طول انجامید ایشان در طول ۳۴ سال امامت، با پنج خلیفه اموی و دو خلیفه عباسی هم‌زمان بودند امام صادق (ع) به دلیل شرایط سیاسی آن زمان و فشارهای حکومتی، از روش تقیه استفاده می‌کردند و به شیعیان نیز توصیه به پرهیز از قیام می‌کردند.

وی گفت: امام صادق (ع) با تأسیس حوزه‌های علمیه و تربیت شاگردان بسیار، نقش مهمی در انتقال و گسترش علوم اهل‌بیت داشتند. ایشان در علوم مختلفی چون فقه، تفسیر، حدیث، کلام و حتی علوم طبیعی و ریاضیات تبحر داشتند و به همین دلیل، مکتب ایشان به‌عنوان مکتب جعفری شناخته می‌شود. بزرگانی چون ابوحنیفه و مالک بن انس از شاگردان ایشان بودند و دانش خود را از امام صادق (ع) اخذ کرده‌اند.

دیرباز عنوان کرد: تأثیر امام صادق (ع) بر مکتب شیعه و حتی دیگر مذاهب اسلامی به‌قدری عمیق بوده است که بسیاری از احکام و معارف اسلامی امروزی را می‌توان به تعالیم ایشان نسبت داد ایشان با ایجاد نهضت علمی، به رشد و توسعه فکری و فقهی شیعه کمک کردند و مکتب صادقی را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مکاتب فکری در تاریخ اسلام مطرح ساختند.

نماینده مردم آذربایجان غربی تصریح کرد: امام جعفر صادق (ع)، ششمین امام شیعیان دوازده‌امامی و امام پنجم شیعیان اسماعیلیه، به دلیل جایگاه علمی برجسته‌ای که در میان شیعیان داشت، به رئیس مذهب جعفری و همچنین رئیس مذهب شیعه مشهور است ایشان در طول دوران امامت خود که با شورش‌های متعدد و تغییرات سیاسی همراه بود، سیاست بی‌طرفی را ادامه داد و در هیچ یک از قیام‌های آن دوران دخالت نکرد.

وی گفت: مکتب صادقی که به نام امام صادق (ع) نام‌گذاری شده، نه‌تنها به تاریخ اسلام محدود نمی‌شود؛ بلکه عمق فکری آن به بلندای تاریخ بشریت می‌رسد و در جهان اسلام موردتوجه است. این مکتب، باتربیت شاگردان برجسته در عرصه‌های مختلف علمی، بستری برای حکومت فقهی و اسلامی فراهم کرد و مهم‌ترین رسالت آن، دعوت مردم به تفکر و رشد عقلانی بود. دیرباز ادامه داد: امام صادق (ع) با ایجاد نهضت علمی، به رشد ابعاد مختلف حکومت اسلامی کمک کرد و باتربیت مدنی محور، مردم را برای ورود به عرصه زندگی در حکومت صالح‌ترین بنده خدا آماده کرد.

دیرباز خاطرنشان کرد: به‌عنوان‌مثال، از میان شاگردان امام صادق (ع) می‌توان به ابوحنیفه و مالک بن انس اشاره کرد که بنیان‌گذاران دو مکتب فقهی اهل‌سنت، حنفیه و مالکیه، هستند. این نشان‌دهنده تأثیر گسترده و عمیق امام صادق (ع) بر جوامع اسلامی و حتی فراتر از آن است. مکتب صادقی به‌عنوان یک میراث فکری و علمی، همچنان بر زندگی معنوی و فکری مسلمانان تأثیر می‌گذارد و الهام‌بخش مسیر رشد و تعالی آن‌ها است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×