اجتماعی - اخبار استان - یادداشت

نوروز و صله‌رحم

فروردین 20, 1403 ۰:۳۳ ق٫ظ 20

صله‌رحم یا دیدوبازدید از اقوام و خویشان، یکی از این سنت‌های حسنه است که در دین اسلام نیز مورد تأکید فراوان قرار دارد. در این یادداشت، قصد دارم به بررسی مشترکات نوروز و صله‌رحم و اهمیت آن‌ها در آموزه‌های اسلامی بپردازم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نوروز «حرف‌رک»، باستانی‌ترین جشن ایرانیان، همواره با آداب و رسوم و سنت‌های نیکویی همراه بوده است. صله‌رحم یا دیدوبازدید از اقوام و خویشان، یکی از این سنت‌های حسنه است که در دین اسلام نیز مورد تأکید فراوان قرار دارد. در این یادداشت، قصد دارم به بررسی مشترکات نوروز و صله‌رحم و اهمیت آن‌ها در آموزه‌های اسلامی بپردازم.

 پیوندهای عاطفی و اجتماعی

نوروز و صله‌رحم هر دو، بر تقویت پیوندهای عاطفی و اجتماعی تأکید دارند. نوروز، فرصتی برای تجدید دیدار با اقوام و دوستان و ایجاد صمیمیت و مودت بین افراد است. صله‌رحم نیز به‌عنوان یک واجب شرعی، انسجام و همبستگی اجتماعی را افزایش می‌دهد و از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر افسردگی، انزوا و تنهایی جلوگیری می‌کند.

 ایجاد روحیه شادمانی و نشاط

نوروز، مژده بهار طبیعت و نو شدن است و صله‌رحم نیز با ایجاد حس همدلی و تعلق خاطر، به شادمانی و نشاط افراد کمک می‌کند. رسول اکرم (ص) در حدیثی می‌فرمایند: هر کس دوست دارد که عمرش طولانی و روزی‌اش زیاد شود، صله‌رحم کند.

  ترویج فرهنگ صلح و دوستی

نوروز و صله‌رحم، هر دو فرصتی برای کدورت‌زدایی و آشتی بین افراد هستند. در دین اسلام، صله‌رحم به‌عنوان یک عمل نیکو و پسندیده، مورد تشویق قرار گرفته است و از قطع رحم به‌عنوان گناهی بزرگ نهی شده است.

  تأکید بر شکرگزاری و نعمت‌های الهی

نوروز، زمانی برای شکرگزاری از خداوند بابت نعمت‌های بی‌شمار اوست. صله‌رحم نیز به‌عنوان شکرگزاری از نعمت وجود خانواده و خویشان، مورد تأکید قرار گرفته است. امام علی (ع) می‌فرمایند: “صله‌رحم، نعمتی است که شکر آن واجب است.”

 ضرورت از دیدگاه روان‌شناسی

علاوه بر آموزه‌های دینی، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان نیز بر ضرورت ارتباطات جمعی و فامیلی تأکید دارند. تحقیقات نشان داده است که صله‌رحم و دید و بازدید، در سلامت روان افراد و کاهش اضطراب و افسردگی مؤثر است.

  نقش صله‌رحم در سلامت روان

-ایجاد حس تعلق خاطر: صله‌رحم به افراد حس تعلق خاطر و حمایت اجتماعی می‌دهد. این حس، به‌ویژه برای افرادی که در شرایط سخت و بحرانی قرار دارند، بسیار مهم است.

کاهش تنش و اضطراب: دید و بازدید با اقوام و دوستان، راهی برای تخلیه تنش و اضطراب است. صحبت‌کردن با افراد صمیمی و مورد اعتماد، به افراد کمک می‌کند تا مشکلات خود را به اشتراک بگذارند و از راهنمایی و حمایت آن‌ها بهره‌مند شوند.

افزایش عزت‌نفس: صله‌رحم و دریافت محبت و توجه از دیگران، عزت‌نفس افراد را افزایش می‌دهد. این امر، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان که در حال شکل‌گیری شخصیت خود هستند، بسیار مهم است.

کاهش خطر افسردگی: تحقیقات نشان داده است که افراد منزوی و تنها، بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. صله‌رحم و ارتباط با دیگران، به افراد کمک می‌کند تا از انزوا و تنهایی رها شوند و احساس شادمانی و رضایت از زندگی بیشتری داشته باشند.

  راهکارهایی برای ترویج صله‌رحم

می‌توان با برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های مختلف، فرصت‌های مناسبی برای دید و بازدید با اقوام و دوستان ایجاد کرد. علاوه بر آن استفاده از فناوری‌های جدید مثل تلفن، پیامک، و شبکه‌های اجتماعی نیز راه‌حل آسان و در دسترس است که از طریق آنها می‌توان با اقوام و خویشان در ارتباط بود و از حال و احوال آن‌ها باخبر شد. اما نباید از اهمیت صله‌رحم و فواید در کودکان و نوجوانان غافل بود. صله‌رحم را باید به کودکان و نوجوانان آموزش داد تا آن‌ها نیز این سنت حسنه را در زندگی خود ادامه دهند و در آینده‌ای که خیلی زود از راه می‌رسد خودشان را در گرداب مشکلات و گرفتاری‌ها تنها و بی‌یاور نبینند و قدرت جذب حمایت اجتماعی و اقوام را داشته باشند.

نتیجه

نوروز و صله‌رحم، دو گوهر درخشان در آموزه‌های اسلامی هستند که هر دو بر تقویت روابط انسانی، ایجاد صمیمیت و مودت، و شادمانی و نشاط افراد تأکید دارند. با گرامیداشت نوروز و سنت حسنه صله‌رحم، می‌توانیم به ترویج فرهنگ صلح و دوستی و شکرگزاری از نعمت‌های الهی کمک کنیم. صله‌رحم و دید و بازدید با اقوام و خویشان، فواید بسیاری برای سلامت روان افراد دارد. با ترویج این سنت حسنه، می‌توان به ارتقای سلامت روان جامعه کمک کرد.

فرهاد روزبان

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×