اجتماعی - تازه های خبر

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟

اردیبهشت 15, 1403 ۷:۴۸ ق٫ظ 10

 کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی در یک دهه گذشته روند صعودی داشته به‌طوری‌که در سال جاری به رقم بی‌سابقه ۴۸۳ هزار میلیارد ریال رسید؛ اکنون پرسش خدمات گیرندگان صندوق‌ها این است که چرا باید صندوق‌هایی که با حق بیمه پرداختی بیمه‌شدگان اداره می‌شدند، به بودجه عمومی کشور نیازمند باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» به نقل از ایرنا در ایران ۱۷ صندوق بازنشستگی فعال وجود دارد که چهار صندوق اصلی «سازمان تأمین اجتماعی»، «صندوق بازنشستگی کشوری»، «صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان، عشایر»، «سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح» و ۱۳ صندوق صنفی و اختصاصی را شامل می‌شود. بر اساس برآوردهایی که در سال ۱۴۰۱ صورت‌گرفته است، این صندوق‌ها در مجموع بیش از ۷۴ درصد از جمعیت کشور را پوشش می‌دهند.
در بین این صندوق‌ها، سازمان تأمین اجتماعی با بیش از ۴۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افراد (اصلی و تبعی) تحت پوشش در سال ۱۴۰۱ بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی کشور محسوب می‌شود که جهت تأمین حقوق و مزایای مستمری‌بگیران خود هنوز به کمک منابع بودجه نیاز پیدا نکرده است؛ اما در مقابل صندوق‌های بازنشستگی کشوری، تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (لشکری)، کارکنان فولاد و کارکنان وزارت اطلاعات چهار صندوقی هستند که قادر به تأمین حقوق و مزایای حقوق‌بگیران خود باتکیه‌بر منابع داخلی خود نبوده و وابسته به بودجه سالیانه هستند.
میزان حمایت دولت از صندوق‌های بازنشستگی رشد ۳۶.۹ درصدی در بودجه دارد
سایر صندوق‌های بازنشستگی را نیز نمی‌توان مستقل از بودجه دانست و بیشتر صندوق‌های دستگاهی وضعیت مالی مناسبی نداشته و کمبود درآمد آنها از طریق دستگاه مادر (مانند سازمان صداوسیما و…) تأمین می‌شود؛ لذا برخی ارقام کمک به صندوق‌ها به‌صورت شفاف در بودجه عمومی کشور ذکر نمی‌شود.
بروز بحران در صندوق‌های بازنشستگی امر پوشیده‌ای نیست موضوعی که سبب شده در یک دهه گذشته میزان کمک دولت به این صندوق‌ها روبه‌افزایش باشد؛ به‌گونه‌ای که بررسی میزان حمایت دولت از صندوق‌های بازنشستگی در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور نشان‌دهنده رشد ۳۶.۹ درصدی اعتبارات این بخش نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۲ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×