اخبار استان - تیتر یک
معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه خبر داد:

انتقال ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه

اردیبهشت 20, 1403 ۸:۳۳ ق٫ظ 20

معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه گفت: از زمان افتتاح سد کانی سیب ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال داده شده است.

میکائیل بهادر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی حرف رک اظهار داشت: بعد از افتتاح سد کانی سیب در سال ۱۴۰۱ تا به امروز ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یافته و این روند فعلاً ادامه خواهد داشت و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌هایی است که در راستای احیای دریاچه ارومیه به بهره برداری رسیده که می‌تواند نقش بسزایی در زنده شدن دریاچه ارومیه داشته باشد.
وی افزود: در سال آبی ۱۴۰۲ در حدود ۱۸۴ میلیون متر مکعب آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه انتقال یافته که از این مقدار سهم سد سیلوه ۱۶ میلیون متر مکعب و سهم کانی سیب ۱۶۷ میلیون متر مکعب است.
بهادری گفت: در حال حاضر دبیر اجرایی ستاد احیای دریاچه ارومیه استاندار آذربایجان غربی است و تا زمانی که این ستاد تصمیم بگیرد روند انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه ادامه می یابد.
معاون اجرایی طرح انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه گفت: در هر ثانیه ۲۸.۵ متر مکعب آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می‌شود که در کل سال آبی در حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب می شود و اگر تمامی انتقال آب از طرحها انجام شود، نتیجه بسیار خوبی خواهد داشت.
وی افزود: با برنامه ریزی‌های انجام شده آب رودخانه بادین آباد از طریق کانال به مخزن تعبیه شده انتقال داد می‌شود تا از آنجا به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شود و سهم بادین آباد حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که چون این طرح تا به امروز به اتمام نرسیده و امیدواریم در خرداد ماه به بهره برداری برسد احتمالا ۲۰ تا ۳۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال داد می‌شود و با بهره‌برداری کامل از آن روزهای خوبی در انتظار این دریاچه است.
بهادری گفت: اگر تمام پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه ارومیه که در حدود ۱۸ یا ۱۹ عدد هستند، افتتاح شوند، این دریاچه با رد کردن حد مجاز سیستم اکولوژیک، دیگر خشک نمی‌شود و مردمی‌توانند از وجود دریاچه ارومیه بهره مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×