اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

بسیج سازندگی خالق حماسه‌ها در قلب محرومیت

اردیبهشت 18, 1403 ۲:۰۹ ب٫ظ 10

بسیج، نهادی است که در زمان‌های بحرانی و در مواقع خطر، به دولت و مردم کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ امنیت و استقرار عدالت اجتماعی دارد. در این راستا بسیج در ایران نقش مهمی در حل مسائل کشور ایفا می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» بسیج، نهادی است که با تلاش‌های خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی، به توسعه و پیشرفت کشور کمک می‌کند. جهادگران بسیج، باایمان و اعتقاد به اهداف انقلاب، به‌عنوان نیروهای متعهد و متحد، در مقابل تهدیدات دشمنان ایستادگی می‌کنند.

بسیج، نهادی است که در زمان‌های بحرانی و در مواقع خطر، به دولت و مردم کمک می‌کند و نقش مهمی در حفظ امنیت و استقرار عدالت اجتماعی دارد. در این راستا بسیج در ایران نقش مهمی در حل مسائل کشور ایفا می‌کند؛ بنابراین این نهاد، با همکاری مردم و نهادهای دولتی، در زمینه‌های مختلف فعالیت دارد. چشم‌انداز بسیج سازندگی تشکیل جبهه‌های خدمت‌رسانی و محرومیت‌زدایی است. این جبهه‌ها در امتداد جبهه مقاومت قرار دارند و در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی حرکت می‌کنند.

بسیج سازندگی در بیش از دو دهه فعالیت خستگی‌ناپذیر در حوزه خدمت‌رسانی به محرومان کشور، طرح‌ها و پروژه‌های فراوانی را در این راستا اجرا کرده است. از جمله دستاوردهای بسیج سازندگی می‌توان به احداث پروژه‌های انتقال آب کشاورزی، انتقال آب شرب، استخر ذخیره آب، بند خاکی، خدمات روستایی، مرمت قنوات، مراکز فرهنگی، مذهبی و واحدهای مسکونی محرومین اشاره کرد و این تلاش‌ها باعث شده است تا گام‌های بلندی در حوزه محرومیت‌زدایی از نقاط محروم کشور برداشته شود.

حضور فعال بسیجیان در میدان محرومیت زدایی

محمدتقی نجمی جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار «حرف‌رک» با اشاره به اینکه نقش سپاه در حوزه محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی بسیار مهم است گفت: در آذربایجان غربی، سپاه شهدای این استان برای محرومیت‌زدایی و بسیج سازندگی اقدامات گسترده‌ای انجام داده است.

وی ادامه داد: در طول یک‌سال گذشته، بیش از ۵۰ هزار بسته معیشتی توزیع، ۵۵۱ جهیزیه به نوعروسان مناطق محروم اهدا، ۱۵ باب مسکن برای مددجویان، و ۱۵ پروژه آبرسانی افتتاح شده است.

جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی تصریح کرد: همچنین، پل‌های روستایی بهسازی و خانه‌های عالم ترمیم شده و ۶ هزار و ۱۰۰ گروه جهادی در سطح استان اعزام شده‌اند.

وی افزود: در این مدت، ۱۶ هزار و ۶ فرصت شغلی ایجاد شده و بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی در حوزه اقتصاد مقاومتی پرداخت شده است.
نجمی با اشاره به اقدامات بسیج خاطرنشان کرد: اقدامات آموزشی نیز موردتوجه قرار گرفته و چهارهزار و ۲۵۰ دوره آموزش کارآفرینی انجام شده است.

نجمی یادآور شد: برنامه‌ها و فعالیت‌های گسترده‌تری نیز در دستور کار قرار دارند، از جمله غبارروبی مزار شهدا، دیدار با امامان جمعه، و برپایی میز خدمت در مناطق محروم و بیش از یک هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای آبرسانی در ۶۰۰ روستا در این استان در حال اجراست.

جانشین فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی ادامه داد: این اقدامات نشان از توجه و تلاش سپاه در جهت محرومیت‌زدایی و پیشرفت جامعه است. هفته بسیج یکی از رویدادهای مهم در تقویت این ایده و ارتقای اراده ملی است.

نجمی بیان کرد: اقدامات و فعالیت‌های متعددی از جمله برگزاری نشست‌ها، سخنرانی‌ها، دوره‌های آموزشی، رویدادهای فرهنگی و هنری، و اعلام و تقدیر از مشارکت‌کنندگان در بسیج و فعالیت‌های مرتبط صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: به‌منظور افزایش ارتباط و هماهنگی بین اعضای بسیج و ارتش، تمرینات و رزمایش‌های مشترک نیز انجام می‌شود.

 بسیج سازندگی نقش مؤثری در آبادانی و توسعه کشور دارد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با اشاره به ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی اظهار کرد: بسیج سازندگی نقش بسیار مهمی در توسعه و آبادانی مناطق مختلف، به‌ویژه مناطق محروم، ایفا می‌کند. این نهاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تمرکز بر محرومیت‌زدایی از روستاها و نواحی دورافتاده، فعالیت‌هایی گسترده و جامع را آغاز کرد. از آن زمان تاکنون، بسیج سازندگی با برنامه‌ریزی‌های مؤثر و اقدامات عملی، نقش بارزی در توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این مناطق داشته است.

وی تصریح کرد: بسیج سازندگی، به‌عنوان یک نهاد مردم‌نهاد و اجتماعی، در فرایند توسعه و آبادانی مناطق محروم، نقش بسیار مؤثری داشته است و این نهاد باتوجه‌به نیازها و اولویت‌های هر منطقه، برنامه‌های خاص و منحصربه‌فردی را اجرا می‌کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی از جمله فعالیت‌های بسیج سازندگی را تأمین آب شرب، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی مانند راه‌آهن و پرواز، احداث مراکز فرهنگی و ورزشی، توسعه کشاورزی و دامپروری، ایجاد فرصت‌های اشتغال محلی، و توسعه تولیدات محلی دانست و گفت: این اقدامات نه‌تنها باعث افزایش سطح رفاه و کاهش فقر در این مناطق می‌شود، بلکه ارتقای احساس ارتباط و هویت منطقه‌ای را نیز فراهم می‌کند. ازاین‌رو، بسیج سازندگی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه ملی و اجتماعی، در راستای رشد و پیشرفت کشور اسلامی ایران، نقش بسیار مؤثری ایفا می‌کند.

ذاکر عنوان کرد: فعالیت‌های سازندگی استان مرکزی در بخش‌های مختلف خدمات عمومی به‌خوبی به نتایج مثبتی دست‌یافته است و حضور فعال بسیج سازندگی در روستاها و نواحی محروم، علاوه بر ایجاد دلگرمی، باعث به‌وجودآمدن تحولات مهمی شده است.

وی با اشاره به اینکه، فعالیت‌ها و نقش‌آفرینی‌های بسیج سازندگی، منجر به بهبود شرایط زندگی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی و اقتصادی در مناطق محروم و روستاهای دوردست شده است، گفت: در طول ۴۴ سال با استفاده از استعدادهای فعال و پرانرژی جوانان ایران، بسیج سازندگی به‌عنوان یک جایگزین موفق برای جهاد سازندگی ظاهر شده و این نهاد با ارائه عملکرد موفق، توانسته است رضایت رهبر معظم انقلاب اسلامی را به دست آورده که باعث بهبود کیفیت زندگی مردم و ایجاد فرصت‌های جدید برای آنها شده است.

 

فعالیت 500 گروه جهادی در آذربایجان غربی

علی حیرانی، مسئول سازمان بسیج سازندگی استان آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار «حرف‌رک» با اشاره به خدمات جهادگران و بسیجیان در سازمان عنوان کرد: در استان آذربایجان غربی ۴ هزار ۳۰۰ گروه جهادی سازمان‌یافته وجود دارد که ۵۰۰ گروه جهادی در اجرای محرومیت‌زدایی و خدمات‌رسانی نقش فعالی دارند.
وی با اشاره به خدمات گسترده جهادگران در استان به جهاد آبرسانی در روستاها اشاره کرد و گفت: در ۳۷۹ روستای آذربایجان غربی به همت بسیج سازندگی و همکاری دستگاه‌های اجرایی به‌منظور تامین آب شرب و آشامیدنی خدمات ارائه شده است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی گفت: گروه‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی در مناطق روستایی استان آذربایجان غربی بیش از ۱۰۰ خانه محرومان را تعمیر و ساخته است.

وی گفت: از اعتبارات تبصره 18 بسیج سازندگی در راستای ایجاد اشتغال و جهش تولید در استان آذربایجان غربی 376 میلیارد تومان اعتبار تخصیص‌یافته است.

حیرانی گفت: باهمت سازمان بسیج سازندگی استان آذربایجان غربی 27 واحد اورژانس، خانه بهداشت و مرکز سلامت با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان با اعتباری بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی متوسط ۸۵ درصد ساخته شده است.
مسئول سازمان بسیج سازندگی آذربایجان غربی ضمن تقدیر از خدمات بسیجیان و گروه‌های جهادی افزود: مردم باید از خدمات سپاه و بسیج در عرصه محرومیت‌زدایی باخبر شوند.

وی با اشاره به طرح‌های محرومیت‌زدایی افزود: افرادی که درخواست جهیزیه یا آسفالت کوچه، تعمیرات مسکن مددجوها و معسرین و درخواست تسهیلات وام اقتصاد مقاومتی دارند باید به پایگاه‌ها مراجعه و تأییدیه پایگاه را داشته باشند و این امر در احیای پایگاه‌ها نقشر مؤثر و در راه‌اندازی کار و رفع مشکلات مردم نیز سهولت ایجاد می‌شود.

مسئول سازمان بسیج سازندگی استان آذربایجان غربی با اشاره به حضور فعال نیروهای جهادی در موقعیت‌های بحرانی خاطرنشان کرد: بسیجیان و گروه‌های جهادی در زمان زلزله خوی، با سرعت و دقت عملیات امداد و خدمات‌رسانی را آغاز کرد و با اقدامات نیروهای بسیجی، پاسخ به نیازهای مردم آسیب‌دیده از زلزله سرعت بیشتری یافت.

حیرانی خاطرنشان کرد: همچنین، بیش از ۴۰۰ گروه جهادی در مناطق زلزله‌زده خوی پای‌کار بودند و در حال حاضر خدمات مختلفی را ارائه می‌دهند. این گروه‌ها در تخصص‌ها و مهارت‌های مختلف فعالیت داشته و با تناوب زمانی متفاوت به خدمت‌رسانی می‌پرداختند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×