اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک

بسیج سازندگی پیشرو در خدمت‌رسانی

اردیبهشت 18, 1403 ۱۱:۱۳ ب٫ظ 20

فرمانده سپاه ماکو گفت: بسیج سازندگی با خدمت بی‌منت توانسته است در تمامی عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی گام‌های موثری بردارد‌.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌ رک»، سازمان بسیج سازندگی به فرمان مقام معظم رهبری در تاریخ ۱۷ اردیبهشت تأسیس شد، این سازمان با ارتکاب به اردوهای هجرت و حرکت عظیم، به یکی از برکات خدمت‌رسانی تبدیل شده است و میلیون‌ها نفر از این خدمات به‌صورت مستقیم بهره‌مند شده‌اند.

سازمان بسیج سازندگی باهدف ارتقای ظرفیت‌های جوانان و فعال‌سازی آن‌ها در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به وجود آمده است. این سازمان از طریق برگزاری اردوها، دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های مختلف، جوانان را به شرکت در فعالیت‌های سازنده و مفید برای جامعه تشویق می‌کند.

از جمله اهداف اصلی سازمان بسیج سازندگی می‌توان به ایجاد اشتغال، ترویج فرهنگ کار و تلاش، حمایت از کارآفرینی، ارتقای سطح دانش و فرهنگ جامعه، و ترویج مسئولیت‌پذیری اشاره کرد. این سازمان توانسته است با اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های موفق، بهبودی محسوس در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورد.

برخی از فعالیت‌های اصلی سازمان بسیج سازندگی شامل ارائه خدمات به مناطق محروم، ایجاد مراکز فرهنگی و ورزشی، حمایت از تولید محلی و کارآفرینی، آموزش حرفه‌ای و فنی، و ارتقای سطح سلامت جامعه است.

در نهایت، سازمان بسیج سازندگی با رهبری و هدایت مقام معظم رهبری، مسیر پربار و مؤثر خود را در راستای خدمت به جامعه و ارتقای زندگی افراد، ادامه می‌دهد و به‌عنوان یکی از نهادهای برجسته و مؤثر در کشور شناخته می‌شود.

در روزهای اخیر، سازمان بسیج سازندگی با ارائه برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع، توانسته است جایگاهی برجسته در جامعه ایران پیدا کند. این سازمان باهدف ایجاد اشتغال، ترویج فرهنگ کار و تلاش، و تحقق توسعه اجتماعی و اقتصادی، به فعالیت می‌پردازد.

یکی از برنامه‌های موفق این سازمان، ایجاد مراکز آموزشی و فنی در مناطق مختلف کشور است. این مراکز به جوانان امکان می‌دهند تا مهارت‌های موردنیاز برای ورود به بازار کار را فرابگیرند و به ایجاد کسب‌وکارهای موفق در زمینه‌های مختلف بپردازند.

همچنین، سازمان بسیج سازندگی با برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های مختلف از جمله کارآفرینی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، و صنایع‌دستی، به جوانان این امکان را می‌دهد تا استعدادها و توانمندی‌های خود را شناسایی و توسعه دهند.

به‌علاوه، سازمان بسیج سازندگی با ارائه بسترهای حمایتی مالی و فنی به کارآفرینان و تولیدکنندگان، آن‌ها را در راه توسعه و رشد کسب‌وکارهایشان یاری می‌رساند و به ایجاد اشتغال و افزایش تولید کمک می‌کند.

به‌این‌ترتیب، سازمان بسیج سازندگی با رهبری و هدایت مقام معظم رهبری، به‌عنوان یکی از نهادهای مؤثر و کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، در جهت ارتقای سطح زندگی افراد و ارتقای پایداری جامعه، فعالیت می‌کند.

در این راستا مصاحبه‌ای با سرهنگ پاسدار غلام‌عباس مراد‌زاده فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ماکو صورت‌گرفته است که در ادامه می‌خوانید:

حرف رک: بسیج سازندگی چه اقداماتی در شهرستان ماکو انجام داده است؟

مراد زاده: از اقدامات بسیج سازندگی می‌توان به خدمات گروه‌های جهادی بسیج در سیل و زلزله، ساخت مسکن، سوادآموزی، بهداشت، کمک‌های مؤمنانه در قالب سبد معیشتی و اهدای البسه و لوازم‌التحریر به خانواده‌های کم‌برخوردار، ایجاد شبکه آب‌رسانی به روستاها، اهدای جهیزیه به زوج‌های کم‌برخوردار، آسفالت جاده‌های روستایی، توزیع غذای گرم بین نیازمندان، تأسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه، پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی اشاره کرد.

حرف رک: در خصوص خدمات گروه‌های جهادی بسیج در سیل و زلزله به‌صورت مصداقی توضیح دهید.

مراد زاده: در جریان سیل شهریورماه سال ۱۴۰۲ در روستای سوریک منطقه بورالان ماکو، منازل ۶۲ خانوار به علت حجم بالای خسارت غیرقابل‌سکونت شد که ۳۵ نفر از اعضای گروه‌های جهادی بسیج طی سه روز با حضور در منطقه اقدام به تخلیه منازل تخریب شده و انتقال اثاثیه‌ها و دام و طیور سیل‌زده‌ها کردند.

همچنین در جریان زلزله شهرستان خوی گروه‌های جهادی در چهار مرحله به استعداد ۴۰ نفر و در هر مرحله سه روز در مناطق زلزله‌زده خوی اقدام به خدمت‌رسانی کرده‌اند.

حرف رک: چه تعداد مسکن توسط بسیج سازندگی در منطقه احداث شده و این مساکن آیا مسکن محروم است یا مسکن عالم؟

مراد زاده: در سنوات گذشته ۲۰ مسکن محرومین در روستاهای بلجک، آداغان، باغچه جوق، قلعه جوق، قره‌تپه، تازه کند، قزلداغ عجم، سوریک، خرمن یری، هاسون، گجوت و غیره احداث گردیده است.

حرف رک: آیا احداث مسکن محرومین سال ۱۴۰۲ اجرا شده است؟ و اعتبار تخصیص‌داده‌شده به این مساکن چقدر بوده است؟

مراد زاده: خیر، در سال ۱۴۰۲ احداث مسکن محرومین نداشتیم و این تعداد از اقدامات بسیج سازندگی در سنوات گذشته است.

باتوجه‌به قیمت زمان احداث، اعتبار تخصیص‌داده‌شده به این طرح یک میلیارد تومان و جمعاً به متراژ یک هزار مترمربع در قالب ۲۰ واحد ۵۰ متری بوده است.

حرف رک: میزان آبرسانی در منطقه توسط بسیج سازندگی به چه صورت بوده است؟

مراد زاده: در سال ۱۴۰۲ نیز طرح آبرسانی به ۹ روستای آغگل، قره بولاغ، قم قشلاق، ملاحسن، سارنج و غیره توسط بسیج سازندگی آغاز شده است.

این طرح به طول پنج کیلومتر و با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان در حال اجرا است.

حرف رک: آیا خدمات پزشکی نیز در مناطق محروم انجام‌گرفته است؟

مراد زاده: بله، خدمات پزشکی و دامپزشکی در سال ۱۴۰۲، در ایام مختلف سال، خصوصاً در مناسبت‌ها، در قالب خدمات آموزشی، کارگاهی، واکسیناسیون دام و طیور، مبارزه با بیماری‌ها، تب سنجی، کنترل فشارخون، ویزیت رایگان و ارائه خدمات رایگان پزشکی و پرستاری و مامایی و دارویی و دندان‌پزشکی در ۲۵ روستای تابعه ماکو انجام شده است.

حرف رک: سایر خدماتی که توسط بسیج سازندگی برای محرومین انجام‌گرفته است شامل چه خدماتی است؟

مراد زاده: از سایر خدمات بسیج سازندگی می‌توان به کمک‌های مؤمنانه در قالب توزیع بسته‌های معیشتی به تعداد چهار هزار و ۳۵۰ بسته و هر بسته ۱۰ میلیون ریال در ۶ مرحله به خانواده‌های کم‌برخوردار، اهدای ۳۰۰ بسته لوازم‌التحریر و هر بسته به ارزش دو میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به دانش‌آموزان کم‌برخوردار، اهدای دو هزار و ۵۰۰ بسته البسه و هر بسته به ارزش چهار میلیون ریال به خانواده‌های کم‌برخوردار، اهدای ۵۰ سری جهیزیه در سه مرحله، هر سری به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال شامل هشت قلم کالای اساسی از جمله تلویزیون، یخچال، لباس‌شویی یا کهنه‌شو، فرش، اجاق‌گاز، جاروبرقی، سرویس قابلمه و سرویس غذاخوری به خانواده‌های کم‌برخوردار اشاره کرد.

همچنین توزیع ۱۰ هزار پرس غذای گرم در پنج مرحله در بین خانواده‌های محروم به ارزش هر پرس ۸۰۰ هزار ریال و اهدای گوشت نذری به ۹۵۰ خانواده محرومین و پنج کیلو برنج به‌ازای هر خانواده به ارزش پنج میلیون ریال، ایزوگام منازل ۲۰ خانوار در مناطق محروم به متراژ یک هزار و ۵۰۰ متر با اعتبار ۱۵ میلیارد ریال از خدمات بسیج سازندگی در شهرستان ماکو است.

حرف رک: اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی به چه میزان است؟

مراد زاده: در راستای منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال، ۱۰ صندوق قرض‌الحسنه و اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی ایجاد شده است که در این راستا به ۳۵ نفر در مجموع به مبلغ ۴۵ میلیارد ریال وام اشتغال‌زایی اعطا شده است.

حرف رک: آیا در خصوص راه‌سازی نیز اقدامی توسط بسیج سازندگی در ماکو صورت‌گرفته است؟

مراد زاده: بله باتوجه‌به اینکه بسیج سازندگی پیشرو در خدمت‌رسانی است، مسیر روستای قلعه جوق، روستای تکمه تا روستای جان‌عزیز به طول هفت کیلومتر و با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال توسط بسیج سازندگی آسفالت‌ریزی شده است.

تنظیم و گفتگو از علی قویدل

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×