اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان - گفتگو
مدیرکل ثبت‌احوال استان آذربایجان‌غربی:

طلاق در آذربایجان‌غربی رو به کاهش است

اردیبهشت 17, 1403 ۱:۳۱ ق٫ظ 40

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان‌غربی گفت: سال گذشته هفت هزار و ۷۴۵ مورد طلاق نیز در استان به ثبت رسیده، که این آمار در مقایسه با سال 1401 کاهش داشته است.

 سعید احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» اظهار داشت: در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۳ هزار و ۶۲۷ مورد ازدواج در استان ثبت شده است. این آمار نشان‌دهنده تمایل نسبی افراد به تشکیل خانواده در این استان می‌باشد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی، در ادامه به موضوع طلاق پرداخت و گفت: متأسفانه در ۱۱ماهه سال گذشته هفت هزار و ۷۴۵ مورد طلاق نیز در آذربایجان غربی به ثبت رسیده است. این آمار در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است، اما همچنان نشان‌دهنده وجود چالش‌هایی در زمینه استحکام خانواده در این استان می‌باشد.

 احمدی با اشاره به پیامدهای منفی طلاق بر زندگی افراد و جامعه، افزود: طلاق می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب، افزایش استرس، افزایش خطر اعتیاد، انزوا، از دست دادن حمایت اجتماعی، و افزایش ریسک ایجاد مشکلات رفتاری در فرزندان شود. وی طلاق را یک آسیب اجتماعی دانست و بر ضرورت توجه به این معضل و تلاش برای کاهش آن تأکید کرد.

 مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در ادامه به موضوع نسبت جنسی ولادت در استان پرداخت و گفت: آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته به‌ازای هر ۱۰۹ نوزاد پسر، ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است. این موضوع نشان‌دهنده عدم تعادل در نسبت جنسی تولد نوزادان در استان می‌باشد.

 احمدی به علل کاهش جمعیت در کشور و به‌تبع آن در آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: فرزندآوری کم و جوانی جمعیت پدیده‌ای است که در بسیاری از شهرهای کشور به وجود آمده است و به کاهش نرخ رشد جمعیت و پیری جمعیت منجر می‌شود.

وی افزایش شهرنشینی، افزایش هزینه‌های مرتبط با تربیت و تحصیل فرزندان، و فشار مالی برای ارتقای استاندارد زندگی را از جمله علل کاهش تمایل به فرزندآوری در جامعه دانست.

 احمدی در ادامه به نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در کاهش فرزندآوری اشاره کرد و گفت: افزایش نقش زنان در بازار کار، افزایش تحصیلات و عقد ازدواج در سنین بالاتر، و تغییر در نگرش‌ها نسبت به نقش وظیفه‌ای فرزندآوری نیز می‌تواند در جامعه تأثیرگذار باشد.

 مدیرکل ثبت احوال آذربایجان غربی در پایان سخنان خود، ترویج فرهنگ حمایت از فرزندآوری مناسب و ارزش‌گذاری از نقش والدین در تربیت فرزندان را در جوانی جمعیت مؤثر دانست و اظهار داشت: ارائه تسهیلات مالی برای خانواده‌ها برای تأمین هزینه‌های فرزندآوری نیز می‌تواند تشویق کننده باشد.

 وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های دولت، NGOها و خانواده‌ها، شاهد افزایش نرخ باروری و جوانی جمعیت در کشور و به‌تبع آن در آذربایجان‌غربی باشیم.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×