اخبار استان - تازه های خبر - سلامت

بسته شدن لوله‌های رحمی و خطر ناباروری در زنان

اردیبهشت 8, 1403 ۷:۵۲ ق٫ظ 40

لوله‌های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای وقوع بارداری، وجود لوله‌های رحمی سالم ضرورت دارد به‌طوری‌که در صورت ایجاد هرگونه انسداد در لوله‌ها و یا کاهش تحرک و آسیب به لوله‌های رحمی، عملکرد آنها مختل شده و باعث می‌شود لقاح و یا حرکت سلول تخم به داخل رحم صورت نگیرد و سبب ناباروری در زنان شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» لوله‌های رحمی نقش بسیار مهمی در باروری دارند و برای وقوع بارداری، وجود لوله‌های رحمی سالم ضرورت دارد به‌طوری‌که در صورت ایجاد هرگونه انسداد در لوله‌ها و یا کاهش تحرک و آسیب به لوله‌های رحمی، عملکرد آنها مختل شده و باعث می‌شود لقاح و یا حرکت سلول تخم به داخل رحم صورت نگیرد و سبب ناباروری در زنان شود.
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض انسداد یا بسته‌شدن و حرکت نامناسب لوله‌های رحمی نازایی و حاملگی خارج رحم را از جمله پیامدهای این عارضه عنوان کرد.
دکتر زهرا نائیجی با اشاره به اینکه سیستم تولیدمثل زنان از رحم و تخمدان تشکیل شده است، اظهار کرد: یکی از قسمت‌های مهمی که بین تخمدان و رحم ارتباط برقرار می‌کند لوله‌های رحمی است. نقش لوله‌های رحمی این است که تخمک آزاد شده از تخمدان را به فضای رحمی و اسپرم منتقل شده از واژن را هم به تخمک برساند.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بسیاری از اوقات لقاح داخل لوله‌های رحم صورت می‌گیرد، گفت: حرکت صحیح لوله‌های رحمی به سمت فضای داخل رحم و انتقال تخم شکل‌گرفته باعث می‌شود بارداری اتفاق بیفتد.
دکتر نائیجی تأکید کرد: اگر به هر دلیلی در روند کار لوله‌های رحمی اختلالی ایجاد شود، بارداری ناموفق است.
متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه گاهی لوله‌های رحمی دچار عفونت تناسلی نیز می‌شوند، ادامه داد: ورم لوله‌های رحمی یا هیدروسالپنکس منجر به عارضه‌هایی مثل دردهای مزمن شکمی و نازایی برای بیمار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×