اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان - گفتگو
مديرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی خبر داد:

حمایت همه‌جانبه از صنعتگران صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی

اردیبهشت 3, 1403 ۱:۵۹ ب٫ظ 00

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی گفت: این اداره کل با پرداخت تسهیلات کم‌بهره و برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای ملی و بین‌المللی از فعالان صنایع‌دستی حمایت می‌کند.

مرتضی صفری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، به برنامه‌های خود در سال جدید جهت حمایت از صنعتگران در حوزه صنایع‌دستی اشاره کرد و اظهار داشت: ارائه تسهیلات کم‌بهره به فعالان صنایع‌دستی، برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت صنایع‌دستی به‌صورت رایگان در سطح استان، برگزاری نمایشگاه‌های منطقه‌ای ملی و بین‌المللی، راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی در سطح استان از جمله اقدامات حمایتی از صنعتگران در حوزه صنایع‌دستی در استان است.

وی در ادامه به نحوه برخورداری صنعتگران در حوزه صنایع‌دستی از بیمه تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: جهت برخورداری از بیمه تأمین اجتماعی در صورت وجود سهمیه و اعتبار، متقاضی باید علاوه بر مهارت و داشتن کارگاه فعال در یکی از رشته‌های صنایع‌دستی، مجوز پروانه تولید دارای اعتبار از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی داشته باشد و همچنین گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای دارای اعتبار در همان رشته نیز داشته باشد سن او باید زیر ۵۰ سال باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه جهت برندسازی صنایع‌دستی استان اقدامات زیادی از جمله اجرای دو دوره آموزشی آشنایی با برندسازی برای شاغلین تخصصی صنایع‌دستی به تعداد ۲۵۰ نفر، حمایت و تشویق صنعتگران به ایجاد برند با معرفی برندهای برتر استان به طرق مختلف از قبیل درج نام و نشانی در کاتالوگ و کتابچه‌های تبلیغی، تقدیر و تجلیل از برندهای مطرح صنایع‌دستی و حمایت از حضور رایگان برندهای مطرح در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی انجام شده است.

صفری در ادامه به نحوه بازسازی، تعمیر و مرمت خانه‌های قدیمی که دارای مالک هستند پرداخت و گفت: در صورت ارائه درخواست از سوی مالک و تکمیل فرم‌های مشارکت از سوی مالک و طی مراحل اداری و تخصیص بودجه پس از طی مراحل مناقصه، پروژه مرمتی تعریف و اقدامات مرمتی انجام می‌شود و مالک خانه قدیمی می‌تواند ساختمان خود را مرمت یا بازسازی کند.

وی به نحوه تعمیرات بازار تاریخی در استان اشاره کرد و گفت: پس از ارائه درخواست توسط متقاضی، کارشناس در ابتدا مدارک مالکیت، نقشه UTM مغازه و تصاویر وضع موجود را اخذ و بررسی کرده و با بازدید از مغازه و پس از بررسی ضوابط و مقررات در فرم مخصوص مجوز صادر شده و برای تأیید و امضا نهایی به حضور معاون میراث‌فرهنگی و سپس مدیرکل ارسال می‌شود و پس از امضا به‌صورت مجوز یک‌ماهه تحویل متقاضی می‌شود.

صفری تصریح کرد: کسبه بازار تاریخی درصورتی‌که مراحل مشارکت را با ارائه درخواست و تکمیل فرم‌های مشارکت طی کنند پس از تخصیص بودجه موردنظر و طی مراحل مناقصه، پروژه مرمتی تعریف و اقدامات مرمتی انجام می‌شود. بدیهی است این خود جزء مسئولیت‌های اداره کل در حفاظت و مرمت عرصه‌های تاریخی نبوده و در موقعیت‌های خاص و بحرانی اقدامات مرمتی از سوی اداره کل صورت می‌پذیرد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×