اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان - گفتگو
مدیر شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی مطرح کرد:

نقش کلیدی آرتمیا در اقتصاد آذربایجان غربی

اردیبهشت 4, 1403 ۰:۰۸ ق٫ظ 10

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان غربی با بیان اینکه تولید آرتمیا در اقتصاد نقش کلیدی دارد گفت: تولید و پرورش آرتمیا از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در این زمینه شیلات استان نیز درحال نوسازی و مرمت زیرساخت‌ها در مجتمع منطقه فسندوز است.

منصور لطفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» در خصوص پرورش آرتمیا در آذربایجان غربی اظهار کرد: از چند سال گذشته پرورش و تولید آرتمیا در مجتمع آبزی‌پروری دشت فسندوز چهاربرج آغاز شده و در حال حاضر نیز ادامه دارد و با عنایت به واگذاری‌های انجام شده در قالب ماده ۲۷ و امکانات موجود در آینده شاهد توسعه چشمگیر آن خواهیم بود.

وی ادامه داد: باتوجه‌به وجود منابع آبی شور فراوان در حاشیه دریاچه ارومیه بخصوص منطقه فسندوز و هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده و مزارع آماده موجود در مجتمع روزبه‌روز شاهد توسعه این رشته تولیدی در استان هستیم.

لطفی تصریح کرد: تولید و پرورش آرتمیا از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و در این زمینه شیلات استان نیز درحال نوسازی و مرمت زیرساخت‌ها در مجتمع منطقه فسندوز است.

مدیر شیلات و آبزیان در آذربایجان غربی افزود: در حال حاضر پنج مزرعه در مجتمع فسندوز مشغول تولید بوده که بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال‌زایی به همراه داشته و انتظار می‌رود با راه‌اندازی کامل مجتمع برای بیش از ۳۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی انجام شود.

لطفی در خصوص وضعیت مزارع آبزی‌پروری و سدهای استان آذربایجان غربی عنوان کرد: با عنایت به بارندگی‌های اخیر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای مقابله با کم‌آبی‌های احتمالی و مکانیزه‌سازی مزارع تولیدی وضعیت مزارع و منابع آبی با لحاظ شرایط خاص حوزه آبی دریاچه ارومیه مناسب است.

وی با اشاره به تولید آبزیان در منابع آبی تصریح کرد: انواع ماهیان پرورشی و انواع ماهیان گرمابی و سردابی، ماهیان زینتی و حدود ۲۰ گونه ماهی بومی، آرتمیا و زالوی طبی تولید می‌شود.

لطفی در خصوص مشکلات صنعت آبزی‌پروری در استان اذعان کرد: مشکلاتی از قبیل عدم تناسب چارت تشکیلاتی اداری با سطح و حجم فعالیت و پتانسیل‌های شیلات در استان، طولانی‌بودن فرایند اخذ مجوز فعالیت، کمبود اعتبارات پژوهشی عمرانی و هزینه‌ای، کم‌آبی‌های چند سال اخیر بخصوص در حوزه آبی دریاچه ارومیه، وجود صید غیرمجاز در منابع آبی به‌ویژه دریاچه سد ارس، عدم تخصیص و پرداخت بموقع تسهیلات بانکی بخصوص تسهیلات سرمایه در گردش و تأمین نقدینگی، تغییرات ایجاد شده در کیفیت و سطح ایستایی منابع آبی زیرزمینی، افزایش نرخ نهاده‌ها و خدمات از جمله مواردی است که این صنعت با آن مواجه است.

مدیر شیلات آذربایجان غربی در خصوص صادرات محصولات یادآور شد: عمده صادرات بخش شیلات شامل انواع ماهی به کشورهای همسایه بوده و بیشتر اقلیم کردستان عراق مقصد صادرات بوده است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×