تازه های خبر - سلامت

چه زمانی اضطراب در بارداری خطرناک می‌شود؟

اردیبهشت 5, 1403 ۷:۳۰ ق٫ظ 10

انتظار برای آوردن یک فرزند جدید به جهان یک تجربه خارق‌العاده است. بااین‌حال، این غیرمعمول نیست که مادران باردار در دوران بارداری دچار اضطراب شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» به نقل از ایرنا در حالی که داشتن برخی نگرانی‌ها طبیعی است، اضطراب بیش از حد می‌تواند بر مادر و جنین تأثیر بگذارد. شناخت علل اضطراب و به‌کارگیری راهکارهایی برای مدیریت آن می‌تواند به اطمینان از تجربه بارداری سالم‌تر و لذت‌بخش‌تر کمک کند.

۵ علت احتمالی اضطراب در دوران بارداری

درک ریشه‌های اضطراب در دوران بارداری برای یافتن استراتژی‌های مؤثر برای مدیریت و درمان آن بسیار مهم است. اضطراب بارداری می‌تواند از منابع مختلفی سرچشمه بگیرد که هر کدام به روش‌های منحصربه‌فردی بر افراد تأثیر می‌گذارد.

در زیر به پنج دلیل رایج که به احساس اضطراب در دوران بارداری کمک می‌کنند، اشاره شده است که اهمیت شناخت و رسیدگی به این نگرانی‌ها برای سلامتی مادر و نوزاد ضروری است.

 تغییرات هورمونی

نوسانات هورمونی قابل‌توجهی که در دوران بارداری رخ می‌دهد می‌تواند تأثیر عمیقی بر وضعیت عاطفی مادر داشته باشد و به احساس اضطراب و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن کمک کند. این تنظیمات هورمونی برای رشد بارداری ضروری است؛ اما می‌تواند منجر به تشدید علائم اضطراب مرتبط با بارداری شود.

مدیریت این احساسات ممکن است به ترکیبی از شیوه‌های مراقبت از خود و مشاوره نیاز داشته باشد تا ثبات عاطفی را در طول این دوره دگرگون‌کننده تضمین کند.

ناراحتی جسمی

همان‌طور که بدن برای سازگاری با کودک درحال‌رشد دستخوش تغییراتی می‌شود، ناراحتی‌های فیزیکی مانند حالت تهوع، خستگی و کمردرد شایع‌تر می‌شوند. این علائم نه‌تنها می‌تواند باعث ناراحتی قابل‌توجهی شود، بلکه باعث افزایش سطح اضطراب در دوران بارداری نیز می‌شود.

یافتن روش‌های مؤثر کاهش استرس بارداری، از جمله ورزش‌های ملایم و تکنیک‌های آرام‌سازی، می‌تواند به کاهش این ناراحتی‌ها و کاهش اضطراب کمک کند.

نگرانی در مورد زایمان

ترس از ناشناخته‌ها، به‌ویژه در مورد درد زایمان و زایمان، منبع مهمی از اضطراب برای بسیاری از مادران باردار است. نگرانی در مورد درد در هنگام زایمان، عوارض احتمالی، و سلامت نوزاد می‌تواند منجر به استرس قابل‌توجهی شود.

آموزش در مورد روند زایمان و مقابله با ترس‌ها به کمک پزشک متخصص می‌تواند به کاهش این نگرانی‌ها کمک کند.

نگرانی از سلامت نوزاد

اضطراب در مورد سلامت و رشد جنین متولد نشده یکی از دلایل رایج استرس برای مادران باردار است. این نگرانی را می‌توان با تجارب قبلی در مورد عوارض یا سقط‌جنین تشدید کرد.

چکاپ‌های منظم قبل از تولد و ارتباط با پزشک متخصص از مؤلفه‌های کلیدی و استراتژی‌های مؤثر کاهش استرس بارداری است که به کاهش نگرانی‌ها در مورد سلامت کودک کمک می‌کند.

سبک زندگی و مسائل مالی

پیش‌بینی اینکه چگونه یک نوزاد جدید سبک زندگی فعلی شما را تغییر می‌دهد و مسئولیت‌های مالی والدین می‌تواند نگران‌کننده باشد. نگرانی در مورد ایجاد تعادل بین کار، روابط و هزینه‌های مربوط به تربیت کودک می‌تواند منجر به اضطراب قابل‌توجهی در دوران بارداری شود.

برنامه‌ریزی از قبل و مشاوره گرفتن از والدین باتجربه می‌تواند حس کنترل و آمادگی ایجاد کند و مقداری از استرس مربوط به این تغییرات آتی را کاهش دهد.

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

تجربه اضطراب در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی و پیش‌بینی تغییرات عمده زندگی رایج است. اگر اضطراب در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند، باعث ترس یا نگرانی شدید یا شامل علائمی مانند حملات پانیک می‌شود؛ در چنین شرایطی ضروری است که حتماً در کنار حمایت‌های پزشک متخصص از یک روان‌درمان کمک گرفته شود.

تفاوت نگرانی‌های طبیعی بارداری و اضطراب‌های جدی‌تر

نگرانی‌های طبیعی بارداری معمولاً گاه‌به‌گاه و خفیف هستند و بر سلامت نوزاد یا زایمان تمرکز دارند. علائم جدی‌تری که نیاز به کمک و حتی درمان دارد شامل نگرانی مداوم، بیش از حد، علائم فیزیکی اضطراب و افکار مزاحم است که عملکرد روزانه را مختل می‌کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×