اخبار استان - اقتصادی - تیتر یک - گفتگو
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

کشت چغندرقند در آذربایجان‌غربی کاهش یافت

اردیبهشت 7, 1403 ۰:۰۵ ق٫ظ 20

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سطح زیر کشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ۱۷ هزار و ۹۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به دلایل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه، اظهار کرد: مدیریت نامناسب منابع آب، افزایش دما، کاهش بارش به‌ویژه برف، تغییر اقلیم و افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی از جمله عوامل دخیل در خشک شدن دومین دریاچه شور جهان در ۱۰ سال گذشته است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر برای احیای دریاچه ارومیه برنامه‌های اصلاح الگوی کشت و استفاده پایدار از منابع طبیعی مطرح شده و در یک مطالعه تطبیقی الگوی کشت و تناسب اراضی و باغی عمده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه، تغییر الگوی کشت به عنوان راهبرد اساسی دولت در استان برای احیای دریاچه ارومیه مطرح است، تصریح کرد: بر همین اساس، سطح زیر کشت چغندرقند در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از ۱۷ هزار و ۹۰۰ هکتار در سال ۱۳۹۶ به ۱۴ هزار و ۷۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش کشت یونجه در حوضه دریاچه ارومیه، قدمی موثر در احیای این نگین شمال غربی کشور است، گفت: طی سال‌های اخیر سطح کشت یونجه در استان از ۹۰ هزار هکتار در سال ۱۳۹۶ به ۲۷ هزار هکتار در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

شهبازی با اشاره به اینکه، برای حفظ دریاچه ارومیه، مدیریت مصرف آب در اطراف آن، به ویژه در حوزه کشاورزی، بسیار مهم است، اظهار کرد: در همین راستا، تولید گندم در چند سال اخیر از ۵۲۸ هزار تن در سال ۱۳۹۷ به یک میلیون تن در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: همچنین سطح زیرکشت دانه‌های روغنی مانند کلزا، کاملیا و گلرنگ از دو هزار و ۳۹۰ هکتار در سال ۱۳۹۷ به پنج هزار و ۵۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده است.

شهبازی بیان کرد: علاوه برآن استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری به‌ویژه نوار لوله تیپ در محصولات زراعی شامل سبزی و صیفی، چغندرقند و ذرت از دیگر اقدامات است که برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی استان مطرح و اجرا شده است.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در پایان بیان کرد: اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها از سال ۱۴۰۰ به‌منظور تامین امنیت غذایی و افزایش پایداری تولید در اراضی دیم با کاشت محصولات زراعی دیم شامل گندم، جو، حبوبات، دانه‌های روغنی، نباتات علوفه‌ای و گیاهان دارویی نیز از دیگر اقدامات این سازمان برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×