تالاب
اجتماعی - اقتصادی - پلدشت - پیشخوان
رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت:

تالاب شیبلوی پلدشت بین‌المللی می‌شود

اردیبهشت 8, 1403 ۱:۱۶ ب٫ظ 20

رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت گفت: مراحل پایانی تالاب شیبلوی پلدشت در کنوانسیون رامسر در حال سپری‌شدن است و طی سال جاری این تالاب به‌عنوان تالاب بین‌المللی ثبت می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «حرف رک»، مهدی محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «آراز سسی» با اشاره به شرایط خوب تالاب‌های پلدشت اظهار کرد: طبق بارندگی‌های خوبی که در سال گذشته و جاری رخ‌داده است تالاب‌های پلدشت در شرایط خوبی به سر می‌برند.

وی با اشاره به تالاب‌های شیبلو، عرب گولو و کینکور در سطح شهرستان پلدشت تصریح کرد: سطح تالاب‌های پلدشت تا این لحظه بالغ بر ۴۰ الی ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهند.

رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت با اشاره اینکه وسعت تالاب‌های پلدشت چهار هزار هکتار است، اظهار کرد: تالاب شیبلوی پلدشت بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که انواع گونه‌های آبزی و کنار آبزی را در خود جای‌داده است.

وی با اشاره به اهمیت تالاب‌های پلدشت افزود: تالاب‌ها نقش مهمی در اکوسیستم منطقه ایفا می‌کنند و در هر منطقه‌ای که تالاب باشد به‌ دلیل رطوبت موجود در خاک، صنعت کشاورزی رونق داشته و محصولات باکیفیت‌تری نیز به دست می‌آید.

محمدی گفت: تالاب‌های پلدشت و به‌خصوص تالاب شیبلو هرساله بالغ بر ۴۰۰ هزار قطعه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی را در خود جای می‌دهد و میزبان پرندگان کمیابی همچون غاز پیشانی‌سفید کوچک است.

رئیس اداره محیط‌زیست پلدشت با تأکید بر شرایط مساعد تالاب شیبلو و اهمیت بالای آن افزود: مراحل پایانی تالاب شیبلوی پلدشت در کنوانسیون رامسر در حال سپری‌شدن است و طی سال جاری این تالاب به‌عنوان تالاب بین‌المللی ثبت می‌شود.

لازم به ذکر است تالاب‌ها پرتولیدترین و پرثمرترین اکوسیستم‌های کره زمین هستند، تالاب‌ها باتوجه‌به تنوع زیستی بالا و فراهم‌کردن محیط‌زیست و غذای مناسب می‌توانند زیستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را فراهم می‌کنند.

در واقع این تالاب‌ها هستند که با فراهم‌ساختن آب و قابلیت زادآوری اولیه، به بقای گونه‌های جانوری و گیاهی روی زمین کمک می‌کنند. بسیاری از چرخه‌های حیات را اگر مشاهده کنید، بخش مولد آن‌ها به تالاب‌ها برمی‌گردد.

درون تالاب‌ها بی‌شمار حیات و زندگی دیده می‌شود، این تالاب‌ها هستند که از انبوه گونه‌های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی‌مهرگان حمایت می‌کنند.

 انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×